اخبار و آموزش آی تی کامپیوتر و نرم افزار

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیین نامه تعرفه حق الوکاله ، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری در سال 99 از سوی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردید.

در اجرای ماده ۱۹ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ و ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹ و به پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضاییه “آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری” به شرح زیر است.

تعرفه حق‌ الوکاله سال 99

براین اساس آیین نامه تعرفه حق الوکاله 99 در جدول زیر نشان داده شده است:

 آیین نامه تعرفه حق الوکاله 99

نوآوری های آیین نامه جدید تعرفه حق‌ الوکاله سال 99

به گفته محسن بزرگی،عضو هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز برخی از نوآوریهای آیین نامه جدید تعرفه حق‌الوکاله به شکل زیر می باشد:

  • ملاک تعیین حق‌الوکاله در رای دادگاه برای محکوم علیه بر اساس مبلغ تعیینی در قرارداد در صورتی کمتر از تعرفه باشد.(ماده ۲)
  • مبلغ علی‌الحساب دریافتی مبنای ابطال تمبرعلی‌الحساب مالیاتی موضوع ماده ۱۰۳(ماده ۳)
  • در صورت کسری تمبر، دفتر شعبه مکلف به قبول وکالت نامه وکیل و صدور اخطار رفع نقص می باشد.(ماده ۴)
  • ▪️ در هر پرونده وکیل نسبت به سهم دریافتی خود باید تمبر ابطال نماید در صورت عدم وجود توافقنامه به میزان مساوی، لازم به ذکر است یک وکیل می‌تواند سهم دیگری را در آن پرونده پرداخت نماید.(ماده ۵)
  • وکیل جدید در صورت قبول توکیل پس از ابطال تمبر مالیاتی نیاز به ابطال تمبر مالیاتی ندارد.(ماده ۶)
  • معافیت از ابطال تمبر و پرداخت سهم کانون، مرکز و صندوق در صورت قبول وکالت تبرعی اقربا.(ماده ۷)
  • تعیین دو برابر تعرفه حق‌الوکاله برای وکالت های تسخیری و معاضدتی و عدم نیاز به ابطال تمبر و پرداخت سهم کانون و مرکز و صندوق تا زمان دریافت حق‌الوکاله توسط وکیل.(ماده ۸)
  • تعیین سقف حق‌الوکاله برای وکلای تبصره ماده ۴۸ .(ماده ۱۴)
  • افزایش حق‌الوکاله مرحله دادسرا.(ماده ۱۴)
  • تعیین حق‌الوکاله مراجع غیر قضایی مانند هیئت‌های موضوع قانون کار تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال.(ماده ۱۴)
  • الزام موکل به پرداخت حق‌الوکاله هر مرحله در ابتدای قبول وکالت آن مرحله.(ماده ۲۰)
  • افزایش ۱۰ درصد حق‌الوکاله در صورت داشتن گواهی تخصصی توسط وکیل.(ماده ۲۲)
  • امکان صدور پروانه وکالت تخصصی توسط کانونهای وکلا (تبصره ماده ۲۲)
  • تعیین حق‌الوکاله برابر حق‌الوکاله دعاوی مطروحه در دادگستری چنانچه دعاوی توسط وکیل در خارج از دستگاه قضا از طریق داوری یا صلح و سازش منجر به صدور رای شود.(ماده ۲۳)
  • استحقاق وکیل به کل حق‌الوکاله در صورتی که پرونده معد صدور رای باشد در صورت عزل یا استعفای وکیل، انتفای موضوع وکالت یا فوت و حجر موکل.(ماده ۲۴)
  • افزایش حق‌الوکاله امور اجرایی احکام دادگستری و ادارات اجرای اسناد رسمی و لازم‌الاجرای سازمان ثبت تا سقف حداکثر ۲ درصد مبلغ محکوم به یا مورد اجرا .(ماده ۲۵)
  • تعیین فوق‌العاده ماموریت برای هر روز وکیل در صورت نیاز به سفر در روند پیگیری پرونده.(ماده ۳۰)
  • استفاده از اضافه تمبر ابطالی در پرونده های دیگر با تایید مدیر دفتر شعبه.(ماده ۳۱)
  • الزام قاضی عضو هیات های حل اختلاف مالیاتی به محاسبه درآمد سالیانه وکلا بر اساس ۲۰ برابر میزان ابطال شده و تعیین مالیات مقطوع بر اساس آن.(ماده ۳۴)

آیین‌نامه تعرفه حق‌ الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری سال 99

متن کامل آیین نامه تعرفه حق الوکاله سال 99 شامل ماده های زیر می باشد:

ماده ۱ ـ‌ اصطلاحات و اختصارات به کار رفته در این آیین نامه در معانی زیر به کار می رود:
الف ـ‌ کانون:‌ کانون وکلای دادگستری؛
ب ـ مرکز:‌ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ‌قضاییه؛
پ ـ‌ صندوق : صندوق حمایت وکلا؛
ت ـ قانون مالیات‌ها:‌ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی.

ماده ۲‌ ـ قرارداد حق‌الوکاله بین وکیـل و موکل معتبر است. در صورتی‌که قراردادی در خصوص حق‌الوکاله در بین نباشد، تعیین حق‌الوکاله در مورد وکیل و موکل، محکوم‌علیه، مالیات و سهم کانون، صندوق و سهم مرکز بر اساس این تعرفه خواهد بود. چنان‌چه میزان حق‌الوکاله در قرارداد کمتر از تعرفه موضوع این آیین‌نامه باشد، در مورد محکوم‌علیه مبلغ کمتر ملاک است.

ماده ۳ ـ وکیل مکلف است در فرم وکالتنامه مبلغ حق‌الوکاله را درج نماید و نباید از عباراتی مانند «طبق تعرفه» استفاده کند. در صورتی ‌که حق‌الوکاله وجه نقد نباشد، وکیل موظف است ضمن درج اصل حق‌الوکاله، معادل ارزش ریالی آن را در وکالتنامه اظهار نماید.

چنان‌چه در نتیجه توافق وکیل و موکل و حسب وکالتنامه، مبلغ حق‌الوکاله مازاد بر تعرفه تعیین شده باشد، دادگاه نسبت به محکوم‌علیه تا حداکثر میزان تعرفه موضوع این آیین‌نامه رأی خواهد داد؛ اما مبلغ علی الحساب دریافتی از موکل مبنای ابطال تمبر علی‌الحساب مالیاتی موضوع ماده ۱۰۳ قانون مالیات‌ها ، سهم کانون، مرکز و صندوق می‌باشد.

ماده ۴‌ ـ در صورتی که وکیل کسری تمبر مالیاتی داشته باشد دفتر شعبه مکلف به قبول وکالتنامه وی است و در اجرای ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ بدواً جهت ابطال تمبر مالیاتی به وکیل اخطار صادر می گردد. تا زمان تکمیل تمبر مالیاتی، کلیه اخطاریه ها (به جز نقص تمبر مالیاتی) به موکل به عمل می آید.

ماده ۵‌ ـ در صورتی که قراردادی در خصوص حق‌الوکاله در بین نباشد،‌ حق‌الوکاله وکلای متعدد به تساوی به آنان تعلق می‌گیرد؛ مگر آن‌که به نحو دیگری توافق شده باشد. هم‌چنین هر یک از وکلا به نسبت سهم خود مکلف به ابطال تمبر مالیاتی، سهم کانون، مرکز و صندوق هستند؛‌ مگر آن‌که یکی از وکلا سهم دیگری را پرداخت نماید.


تبصره ـ در مواردی که چند وکیل در پرونده اعلام وکالت می نمایند و پروانه برخی از کانون و برخی از مرکز باشد، با توافق وکلا از فرم وکالتنامه کانون یا مرکز  به عنوان وکالتنامه مشترک می توانند بهره ببرند و لوایح را نیز در سربرگ یکی از وکلا تقدیم نمایند، اما هر کدام از وکلا مکلفند حقوق قانونی مربوط به سهم خود از حق الوکاله را حسب مورد به کانون، مرکز و صندوق حمایت بپردازند.

ماده ۶‌ ـ در صورت انتخاب وکیل جدید توسط موکل،‌ اعم از آن‌که به نحو استقلال باشد و یا انضمام به وکیل سابق،‌ وکیل جدید نیز مکلف به ابطال تمبر علی‌الحساب مالیاتی موضوع ماده ۱۰۳ قانون مالیات‌ها و پرداخت سهم کانون، مرکز و صندوق می‌باشد.


تبصره ـ در اجرای تبصره ۳ ماده ۱۰۳ قانون مالیات‌ها ،‌ چنان‌چه پس از ابطال تمبر تعقیب دعوا به وکیل دیگری توکیل شود، وکیل جدید مکلف به ابطال تمبر بر روی وکالتنامه و پرداخت سهم کانون، مرکز و صندوق نمی‌باشد.

ماده ۷‌ ‌ـ در صورتی که وکیل به نحو تبرعی وکالت یکی از اقربای نسبی یا سببی خود تا درجه ۳ از طبقه ۳ را بر عهده بگیرد،‌ از ابطال تمبر و پرداخت سهم کانون، مرکز و صندوق معاف است.

ماده ۸‌ ـ تنظیم و ارائه وکالتنامه توسط وکیل تسخیری یا معاضدتی الزامی است؛ هرچند توسط مرجع قضایی و به نمایندگی از موکل امضاء شده باشد. حق‌الوکاله وکیل تسخیری یا معاضدتی دو برابر حداقل تعرفه موضوع این آیین‌نامه است و تا زمانی که وکیل حق‌الوکاله را دریافت نکرده باشد، ‌نیازی به ابطال تمبر مالیاتی و پرداخت سهم کانون، مرکز و صندوق نمی‌باشد.

ماده ۹‌ ـ  با لحاظ ماده ۶۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، در دعاوی مالی در موردی که حکم دادگاه بدوی از حیث بهای خواسته قطعی است، میزان حق‌الوکاله ده درصد بهای خواسته است و در صورت قطعی نبودن حکم از حیث خواسته یا بهای آن، به ‌ترتیب زیر تعیین می‌شود:


الف‌ ـ تا مبلغ پانصد میلیون ریال: هشت درصد بهای خواسته.
ب‌ ـ نسبت به مازاد بر مبلغ پانصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال: هفت درصد بهای خواسته؛
پ‌ ـ نسبت به مازاد بر مبلغ دو میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال: پنج درصد بهای خواسته؛
ت‌ ـ نسبت به مازاد بر مبلغ ده میلیارد ریال تا سی میلیارد ریال: چهار درصد بهای خواسته؛
ث‌ ـ از مبلغ سی میلیارد ریال به بالا، سه درصد بهای خواسته


تبصره ‌ـ در صورتی‌که با لحاظ ماده ۶۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ بهای خواسته در موقع تقدیم دادخواست مشخص نباشد، پس از تعیین قطعی بهای خواسته وکیل مکلف به ابطال مابه‌التفاوت علی‌الحساب تمبر مالیاتی نسبت به بهای قطعی خواسته است. چنانچه پیش از تعیین قطعی بهای خواسته به هر دلیلی دعوا رد شود، مطابق بند «ب» ماده ۱۳ این آیین‌نامه رفتار خواهد شد.

ماده ۱۰ ‌ـ حق‌الوکاله طرح یا دفاع در مقابل دعاوی ورود، جلب و یا اعتراض ثالث و تقابل معادل حق الوکاله مرحله ای است که ثالث در آن مرحله وارد یا جلب شده یا به رای صادره در آن مرحله اعتراض کرده و یا خوانده، دعوای تقابل مطرح کرده است.

ماده ۱۱ ‌ـ حق‌الوکاله پرونده‌های منجر به صدور حکم غیابی و اعتراض به آن به میزان مقرر در ماده ۹ این آیین‌نامه است؛ اما چنانچه وکیل از ابتدا وکالت داشته و به حکم غیابی اعتراض شود، از جهت تعقیب و دفاع از حکم غیابی در مرحله واخواهی، حق‌الوکاله دیگری به وکیل محکوم‌له حکم غیابی تعلق نمی‌گیرد.

ماده ۱۲‌ ـ در مواردی که دعوا به یکی از نتایج زیر منجر شود، حق‌الوکاله به‌ ترتیب زیر تعیین می‌شود:


الف‌ ـ قرار ابطال دادخواست پیش از پاسخ به دعوا و دفاع از آن: یک چهارم حق‌الوکاله مرحله نخستین؛
ب‌ ـ قرار رد دادخواست پس از پاسخ به دعوا و دفاع از آن: یک دوم حق‌الوکاله مرحله نخستین؛
پ‌ ـ قرار عدم استماع یا رد دعوا به عللی مانند مرور زمان و اعتبار امر مختوم و رد تقاضای اعاده دادرسی: تمام حق‌الوکاله‌ای که برای حکم مقرر است؛
ت‌ ـ قرار سقوط دعوای تجدیدنظر پیش از پاسخ به دعوا و دفاع از آن: یک چهارم حق‌الوکاله‌ مرحله تجدیدنظر؛
ث‌ ـ قرار سقوط دعوای تجدیدنظر پس از پاسخ به دعوا و دفاع از آن: یک دوم حق‌الوکاله مرحله تجدیدنظر؛
ج‌ ـ حق‌الوکاله اعتراض به قرارهای حقوقی قابل اعتراض حداقل یک میلیون ریال و حداکثر یکصد میلیون ریال است.


تبصره ‌ـ در صورت فسخ یا نقض قرارهای موضوع این ماده و اعاده پرونده جهت ادامه رسیدگی ماهوی، حق‌الوکاله آن مرحله به وکیل تعلق می‌گیرد.

ماده ۱۳ ‌ـ حق‌الوکاله امور حسبی، دعاوی خانوادگی و غیرمالی به شرح زیر تعیین می‌شود:
الف‌ ـ مطلق دعاوی خانوادگی یا دعاوی مالی ناشی از زوجیت و همچنین امور حسبی: حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر مبلغ دویست میلیون ریال؛
ب ‌ـ دعاوی که خواسته آن‌ها مالی نیست یا تعیین بهای خواسته به موجب قانون لازم نیست: حداقل مبلغ چهار میلیون ریال و حداکثر مبلغ سیصد میلیون ریال.

ماده ۱۴ ‌ـ حق‌الوکاله رسیدگی به دعاوی کیفری، به شرح زیر تعیین می‌شود:
الف‌ ـ جرایم داخل در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کیفری یک، نظامی یک و دادگاه انقلاب:


۱‌ـ جرایم مستوجب مجازات‌های سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد یا حبس تعزیری درجه یک: حداقل مبلغ پنجاه میلیون ریال و حداکثر دو میلیارد ریال ؛
۲‌ـ جرایم مستوجب مجازات‌های تعزیری درجه ۲ و ۳: حداقل مبلغ سی میلیون ریال و حداکثر یک میلیارد ریال؛
۳‌ـ دیگر جرایم: حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر پانصد میلیون ریال .
ب‌ ـ جرایم داخل در صلاحیت رسیدگی دادگاه‌های کیفری دو و نظامی دو و اطفال و نوجوانان:
۱‌ـ جرایم مستوجب مجازات‌های حدود، دیات و تعزیری درجه ۴ و ۵: حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر پانصد میلیون ریال ؛
۲‌ـ جرایم مستوجب مجازات‌های تعزیری درجه ۶: حداقل مبلغ پنج میلیون ریال و حداکثر سیصد میلیون ریال ؛
۳‌ـ دیگر جرایم: حداقل مبلغ دو میلیون ریال و حداکثر دویست میلیون ریال ؛
پ ـ اعتراض به قرارهای قابل اعتراض دادسرا: حداقل یک میلیون ریال و حداکثر یکصد و پنجاه میلیون ریال؛
ت‌ ـ فرجامخواهی کیفری، تقاضای اعاده دادرسی و تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری: حداقل دو میلیون ریال و حداکثر دویست میلیون ریال؛
ث ـ دعاوی که فقط وکلای تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری می توانند در آنها قبول وکالت نمایند: حداقل پنجاه میلیون ریال و حداکثر پانصد میلیون ریال.


تبصره ۱ ـ از حق الوکاله دعاوی کیفری موضوع این ماده پنجاه درصد مربوط به فرآیند تحقیق در دادسرا اعم از دادسرای عمومی و انقلاب، دادسرای نظامی و سایر دادسراها و سی درصد مربوط به دادگاه بدوی و بیست درصد مربوط به تجدیدنظرخواهی است. در مواردی که رسیدگی فاقد مرحله دادسرا است، حق الوکاله مرحله دادسرا به حق‌الوکاله مرحله بدوی افزوده می گردد و در مواردی که حکم بدوی قطعی است حق‌الوکاله مرحله تجدیدنظر نیز در مرحله بدوی پرداخت می گردد.


تبصره ۲ ـ در صورت قبول فرجام خواهی یا اعاده دادرسی و نقض رای سابق و عودت پرونده به مرجع سابق یا همعرض جهت رسیدگی و وکالت وکیل در مرحله جدید، حق‌الوکاله آن مرحله نیز اضافه خواهد شد.


تبصره ۳ ـ در صورتی که پرونده دارای چند موضوع اتهامی باشد، ملاک تعرفه اتهامی است که دارای جرم اشد است و به ازای هر جرم اضافه تر ۲۰ درصد همان حق‌الوکاله به تعرفه اضافه می گردد.

ماده ۱۵ ‌ـ حق‌الوکاله در شوراهای حل اختلاف و محاکم دادگستری در مقام رسیدگی به اعتراض نسبت به آراء شوراهای مذکور، حسب مورد به میزان حق‌الوکاله مرحله نخستین و تجدیدنظر دعاوی کیفری و امور و دعاوی حقوقی مربوط است.

ماده ۱۶‌ ـ حق‌الوکاله در دیوان‌عالی کشور در دعاوی مالی و غیرمالی براساس تعرفه مرحله تجدیدنظر است.

ماده ۱۷‌ ـ حق‌الوکاله اعتراض به آراء کیفری که مرجع رسیدگی به آن دیوان عالی کشور است،‌ بر اساس تعرفه مرحله تجدیدنظر است.

ماده ۱۸‌ ـ حق‌الوکاله وکیلی که پس از نقض رأی ‌وکالت را بر عهده می‌گیرد،‌ معادل یک دوم حق‌الوکاله پیش از نقض است.

ماده ۱۹‌ ـ تعرفه حق‌الوکاله در دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات و دادسرای دیوان عالی کشور و سایر دادسراها و دادگاههای انتظامی، حداکثر مبلغ بیست میلیون ریال است.

ماده ۲۰‌ ـ حق‌الوکاله در دیوان عدالت اداری و سازمان تعزیرات حکومتی، حداقل مبلغ چهار میلیون ریال و حداکثر مبلغ پانصد میلیون ریال است. حق‌الوکاله در مراجع غیرقضایی مانند هیأت‌های موضوع قانون کار مصوب ۱۳۶۹، حداقل مبلغ چهار میلیون ریال و حداکثر مبلغ دویست میلیون ریال اسـت.

ماده ۲۱‌ ـ شصت درصد حق‌الوکاله موضوع مواد ۹، ۱۳ و ۲۰ این آیین‌نامه به مرحله نخستین و چهل درصد به مرحله تجدیدنظر تعلق می‌گیرد.

ماده ۲۲‌ ـ حق‌الوکاله هر مرحله در ابتدای هر مرحله به وکیل پرداخت می‌شود؛ مگر این‌که به نحو دیگری توافق شده باشد.


تبصره ـ در صورتی که کانون یا مرکز گواهی وکالت تخصصی برای وکلا صادر کند، به حق‌الوکاله آنان در حدود صلاحیت تخصصی، ۱۰ درصد افزوده می گردد.

ماده ۲۳‌ ـ به منظور کاهش ورود پرونده به دستگاه قضایی و تشویق وکلا به سوق دادن پرونده به صلح و سازش و حل و فصل در خارج از دادگستری، حق الوکاله اموری که خارج از دادگستری است (مانند داوری) یا پس از طرح آن در دادگاه به خارج از دادگستری ارجاع و به صدور رأی منجر می شود و حق الوکاله دعاوی که در دادگاه یا خارج دادگاه به صلح ختم می شود و نیز در خصوص مطلق دعاوی خانواده در مواردی که به صلح و سازش ختم شود، به میزان حق‌الوکاله کل دعوا است.

ماده ۲۴‌ ـ در صورت عزل، فوت یا حجر موکل یا استعفای وکیل یا انتفای موضوع وکالت به جهتی از جهات قانونی، چنان‌چه پرونده آماده صدور رأی باشد، تمام حق‌الوکاله آن مرحله به وکیل تعلق خواهد گرفت. در غیر این صورت، میزان حق‌الوکاله به تناسب کاری که وکیل در آن مرحله انجام داده است، حسب مورد به تشخیص کانون یا مرکز تعیین خواهد شد.

ماده ۲۵‌ ـ حق‌الوکاله امور اجرایی در اجرای احکام دادگستری (حقوقی) و ادارات اجرای اسناد رسمی و لازم‌الاجرای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حداقل چهار میلیون ریال و حداکثر دو درصد مبلغ محکوم‌به یا مورد اجرا است و نسبت به دیگر موارد حداقل چهار میلیون ریال و حداکثر تا مبلغ یک‌صد و پنجاه میلیون ریال است.

ماده ۲۶‌ ـ حق‌الزحمه ارائه خدمات حقوقی و مشاوره‌ای وکلا در صورتی که وکالتنامه‌ای تنظیم نشده و توافقی در بین نباشد، به شرح زیر است:
الف ‌ـ اموری از قبیل تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه دفاعیه و اظهارنامه: حداکثر پنجاه میلیون ریال
ب ـ مشاوره به ازای هر ساعت: حداقل پانصد هزار ریال و حداکثر پنج میلیون ریال
پ ـ حق الزحمه صرف مطالعه پرونده توسط وکیل، حداقل دو میلیون ریال و حداکثر پنجاه میلیون ریال است.


تبصره ـ وکلا مکلفند در اردیبهشت ماه هر سال درآمد سال شمسی سابق خود از محل این ماده و نیز اقساط موجل حق الوکاله که دریافت نموده اند را به کانون یا مرکز اعلام نموده و تمبر مالیاتی علی الحساب و حقوق قانونی آن را بپردازند و در صورتی که درآمدی نداشته اند صراحتاً به کانون اعلام نمایند.

ماده ۲۷ ‌ـ تعرفه حق‌الوکاله دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت، حسب مورد تابع مقررات این آیین‌نامه است.

ماده ۲۸‌ ـ حق‌الوکاله دیگر مواردی که در این آیین‌نامه تعیین تکلیف نشده است، حداقل مبلغ ده میلیون ریال و حداکثر مبلغ دویست و پنجاه میلیون ریال است.

ماده ۲۹‌ ـ وکلای دادگستری عضو کانونهای وکلا مکلفند معادل پنجاه درصد آن‌چه بابت مالیات طبق قانون مالیات‌ها تمبر به وکالتنامه الصاق می‌کنند، برای صندوق و یک چهارم تمبر را بابت هزینه کانون و وکلای دادگستری عضو مرکز مکلفند پنج درصد حق الوکاله بابت هزینه مرکز به امور مالی دادگستری پرداخت کنند. دادگستری مکلف است سهم صندوق و سهم کانون و سهم مرکز را از تمام وکلای کانون و مرکز در هر مورد قبول و در آخر هر ماه حسب مورد به کانون وکلای دادگستری مربوط و یا مرکز پرداخت کند.

ماده ۳۰ ‌ـ هزینه مسافرت وکلا، چنانچه نسبت به آن توافق نشده باشد، اعم از هزینه ایاب و ذهاب و اقامت در داخل یا خارج از کشور و … به عهده موکل بوده و علاوه بر هزینه های سفر و حق‌الوکاله ، فوق العاده ماموریت برای هر روز در صورتی که سفر در داخل استان و خارج از حوزه قضایی محل اشتغال وکیل باشد مبلغ یک میلیون و پانصد هزار ریال و در صورتی که سفر خارج از استان محل اشتغال وکیل باشد مبلغ سه میلیون ریال و در مسافرتهای خارج از کشور هم طراز مدیران کل می باشد.


تبصره ـ با توجه به لزوم تمرکز فعالیت وکالتی در حوزه قضایی مندرج در پروانه، وکلایی که مبادرت به تمرکز فعالیت وکالتی در شهری غیر از محل مندرج در پروانه خویش نموده اند در پرونده های مرتبط با این تخلف، علاوه بر این که از سوی کانون یا مرکز تحت تعقیب انتظامی قرار خواهند گرفت، حق دریافت هزینه سفر و فوق العاده ماموریت مندرج در این ماده را ندارند.

ماده ۳۱ ـ در صورتی که وکیل مبادرت به ابطال تمبر مالیاتی بنماید و سپس پرونده به نحوی مختومه گردد که متناسب با تمبر ابطال شده مستحق دریافت حق‌الوکاله نگردد، مدیر دفتر شعبه رسیدگی کننده مکلف است پس از تایید قاضی شعبه گواهی ابطال تمبر مازاد با قید مبلغ مازاد را صادر نماید و وکیل می تواند این گواهی را به همان میزان در پرونده های دیگر خود به عنوان تمبر مالیاتی ابطال شده و سهم کانون، مرکز و صندوق استفاده نماید و در صورت عدم استفاده، آن را به اداره مالیاتی ارائه نماید تا از میزان تمبرهای مالیاتی وی کسر شود.

ماده ۳۲ ـ در مواردی که پرونده دارای وکیل باشد و به دلیل فوت یا حجر موکل ، رسیدگی تا تعیین وراث، قیم یا قائم مقام قانونی متوقف گردد، قبول وکالت از وراث، قیم یا قائم مقام قانونی نیاز به ابطال تمبر مالیاتی مجدد و پرداخت سهم کانون و صندوق و مرکز ندارد.

ماده ۳۳ ـ در صورتی که موکل وزارتخانه، مؤسسـه دولتـی، شـرکت دولتـی، شـهرداری و مؤسسـات وابسـته بـه دولـت و شهرداریها باشد وکیل مکلف به ابطال تمبر مالیاتی نیست و موکل مکلف است وفق تبصره ۲ ماده ۱۰۳ قانون مالیاتها رفتار نماید. وکیل مکلف است حقوق قانونی کانون، مرکز یا صندوق را بپردازد و فیش واریزی یا رسید آن را ضمیمه وکالتنامه بنماید.

ماده ۳۴ ـ با توجه به مقررات جدید مالیاتی و شفافیت ناشی از اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مصوب ۲۱/ ۷/ ۱۳۹۸، قضات عضو هیات های حل اختلاف مالیاتی با رعایت مقررات این تعرفه، درآمد سالیانه وکلا را صرفاً بر اساس بیست برابر میزان تمبر ابطال شده محاسبه می نمایند و مالیات مقطوع را بر اساس آن مورد حکم قرار می دهند. مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری در خصوص پرونده های اعتراضی مالیاتی این مقرره را در بررسی پرونده و صدور حکم لحاظ می نمایند.

آیین نامه تعرفه حق الوکاله سال 99 مشتمل بر ۳۴ ماده و ۱۰ تبصره در تاریخ ۹۸/۱۲/۲۸ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ تصویب، کلیه آیین‌نامه‌های سابق در خصوص حق‌الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری ملغی است.

 

 

منبع:https://dadmehromid.com/lawyer-fees/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

هر ساله سازمان تامین اجتماعی شرایط ثبت نام و هزینه بیمه تکمیلی را به مدت یک سال برای مستمری بگیران و بازنشستگان این مجموعه مشخص می کند.

سازمان تامین اجتماعی به منظور ارائه تعهدات درمانی پایه خود، اقدام به ارائه بیمه درمان تکمیلی برای بیمه‌ شدگان خود کرده است.

در این نوشته سعی شده است که به بررسی شرایط ثبت نام، هزینه بیمه تکمیلی و نیزموارد تحت پوشش تامین اجتماعی به صورت جامع پرداخته شود.

فهرست مطالب

چگونه بیمه تکمیلی داشته باشیم؟

کلیه مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی (و افراد تحت تکفل آنها) می توانند از خدمات بیمه تکمیلی این سازمان استفاده کنند.

از آنجایی که از یک طرف پوشش های درمانی بیمه پایه تامین اجتماعی محدود بوده و از طرفی دیگر هزینه های درمانی رو به افزایش است بیمه تکمیلی به یک ضرورت تبدیل شده است.

بنابر این با استفاده از بیمه تکمیلی و مبلغی که ماهیانه بابت آن توسط شعبه مربوطه از شما کسر می گردد می توانید تا حدود 70 درصد از هزینه های درمانی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهید.

همچنین افرادی که از بیمه اختیاری تامین اجتماعی استفاده می کنند و جز مستمری بگیران سازمان محسوب نمی شوند می توانند از بیمه تکمیلی انفرادی استفاده کنند.

شرایط ثبت نام بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

  •  

این بیمه‌ نامه فقط برای مستمری بگیران، بازنشستگان و ازکارافتادگان تامین اجتماعی به همراه خانواده‌هایشان و سایر افراد تحت تکفل آن‌ها قابل استفاده است.

نکته:منظور از مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی همه کسانی هستند که تحت پوشش صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی قرار دارند و حقوق ماهیانه دریافت می کنند.

با توجه به ضوابط ثبت نام قرارداد بیمه درمان تکمیلی بازنشسته می بایست همسر خود را بیمه کند مگر در مواردی که همسر خود شاغل یا بازنشسته باشد.

شرایط ثبت نام بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

در صورت تمایل برای ثبت نام افراد تحت کفالت بازنشسته، باید کلیه افراد (فرزندان و والدین) که به تبع بیمه شده اصلی دارای دفترچه بیمه پایه می باشند را بیمه کند و امکان انتخاب گزینشی میان آن ها وجود ندارد.

نکته: اعضای خانواده بازنشستگان و مستمری بگیران فقط در صورت داشتن دفترچه درمان تامین اجتماعی می‌توانند از خدمات بیمه درمان تکمیلی استفاده کنند.

شرایط دیگری که برای ثبت نام بیمه تکمیلی مورد نیاز است:

  • فرزندان پسر نیز در صورت عدم ازدواج و اشتغال به کار امکان استفاده از این بیمه‌ نامه را دارند.
  • فرزندان دختر بیمه‌ شدگان بازنشسته و مستمری بگیر تنها در صورت مجرد بودن، طلاق یا فوت همسر و همچنین اشتغال به کار می‌توانند از این بیمه‌ نامه استفاده کنند.
  • بیمه‌شدگان این بیمه‌نامه می‌توانند حداکثر 3 ماه بعد از شروع قرارداد و به شرطی که از خدمات این بیمه‌نامه استفاده نکرده باشند، از ادامه آن انصراف دهند.
  • همچنین در طول 3 ماهه اول قرارداد، بیمه‌شده اصلی می‌تواند افراد تحت تکفل خود به قرارداد درمان تکمیلی خود اضافه کند.

برای ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری بگیران می بایست به کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مراجعه نمایید.

تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی به مفهوم قرارگرفتن نام افراد در لیست بیمه تکمیلی و بیمه عمر نمی باشد.

شخص باید از طریق دریافت فیش حقوقی از سایت و مراجعه به کانون بازنشستگان از برقراری بیمه تکمیلی اطمینان حاصل نمایند.

تعهدات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

خدمات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی تا سقف‌ مشخص شده ای بیمه‌ شدگان را پوشش‌ می دهد.همچنین پرداخت بخشی از هزینه‌های درمانی بر عهده‌ی خود بیمه‌ شده است که به آن فرانشیز می‌گویند.

تعهدات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی
 پوشش بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

تبصره های تعهدات بیمه تکمیلی تامین اجتماعی :

  • اعمال جراحی Day Care به جراحی هائی اطلاق می شود که مدت زمان مورد نیاز برای مراقبت های بعد از عمل در مراکز درمانی ، بیشتر از 6 ساعت و کمتر از یک روز می باشد.
  • هزینه همراه افراد زیر 7 سال و بالاتر از 70 سال به شرط بستری شدن در بیمارستان وبا تجویز پزشک معالج و تائید پزشک معتمد بیمه گر
  • هزینه سپتوپلاستی (انحراف بینی) در صورتی قابل پرداخت می باشد که قبل و بعد ازعمل به تائید پزشک معتمد بیمه گر رسیده باشد وبیمه پایه آن را پرداخت نموده باشد.

در صورتی که بخواهید سقف تعهدات ذکر شده در جدول بالا را افزایش دهید،می توانید از شرکت های دیگر با پوشش‌ها و تعهدات بیشتر، بیمه تکمیلی خریداری نمائید.

موارد عدم پوشش بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

موارد زیر تحت پوشش بیمه تکمیلی تامین اجتماعی قرار نمی‌گیرند:

  • هزینه‌های مربوط به خدمات نازایی و سزارین
  • هزینه‌های مربوط به بیماری‌های روانی
  • هزینه خدمات جدید که جنبه تحقیقاتی دارند و فاقد تاییدیه و تعرفه از سوی وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی هستند.

هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

بر اساس قرارداد منعقده بین کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی و شرکت بیمه ‌آتیه ‌سازان حافظ، حق بیمه تکمیلی درمان از تاریخ 01‏‏‏‏‏‏/09‏‏‏‏‏‏/1398 لغایت 30‏‏‏‏‏/08‏‏‏‏‏‏/1399 برای هر نفر ماهانه 44 هزار تومان می‌باشد.

به ازاء هر نفر از مشمولین ماهانه مبلغ 3 هزار تومان توسط واحدهای اجرایی به حساب هزینه کمک به بیمه تکمیلی درمان پرداخت می گردد.

از این رو از تاریخ 01‏‏‏‏‏‏/09‏‏‏‏‏‏/1398 لغایت 30‏‏‏‏‏‏/08‏‏‏‏‏‏/1399 (به مدت یک سال) مبلغ 41 هزار تومان به ازای هر نفر بابت بیمه تکمیلی درمان از مستمری ماهانه مشمولین کسر خواهد شد.

هزینه بیمه تکمیلی تامین اجتماعی

بنابر این تا میانه سال99 ثبت نام و هزینه بیمه تکمیلی در سال برای افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی تعیین شده است.

تبصره1: مستمری بگیر اصلی می‌تواند در صورت تمایل تمامی افراد تحت تکفل خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهد و گزینش برخی از افراد تحت تکفل (به استثنای همسر) مجاز نمی‌باشد.


تبصره2: درخصوص مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آنان که در آبان ماه سال جاری مشمول قرارداد قبلی بیمه تکمیلی بوده‌اند الزامی به رعایت تبصره فوق وجود ندارد.

لیکن این دسته از افراد نیز در صورت افزایش یا کاهش اختیاری تعداد افراد تحت تکفل (غیر از همسر)، مشمول تبصره یادشده قرار می‌گیرند.

در صورت فوت مستمری بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی مشمول بیمه تکمیلی درمان، تداوم پوشش بیمه‌ای مذکور برای مستمری بگیران بازمانده آنان امکان پذیر است.

 

منبع:https://dadmehromid.com/takmili-cost/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

با مشخص شدن میزان حداقل حقوق و دستمزد سالیانه توسط شورای عالی کار، شرایط و مبلغ پرداخت بیمه اختیاری نیز در سال جدید نسبت به گذشته تغییر می کند.

قانون تامین اجتماعی این اجازه را به افرادی که مشمول هیچ بیمه‌ای نیستند می دهد که تحت پوشش قرار گیرند.در این راستا بیمه به دو دسته عمده تقسیم ‌می‌شود:

بیمه اجباری: بیمه اجباری شامل کلیه مشمولین قانون کار و کسانی است که در قبال دریافت مزد و حقوق در کارگاه‌ها،کارخانه‌ها و شرکت‌ها مشغول به کارند.

بیمه‌های خویش‌فرما: که به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱- بیمه اختیاری ۲- بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

بیمه اختیاری چیست ؟

بیمه اختیاری نوعی از بیمه تامین‌ اجتماعی است که متقاضی،مبلغ آن را خود پرداخت کرده و از تعهدات و خدمات سازمان تامین‌ اجتماعی برخوردار می گردد.

بیمه اختیاری برای کسانی است مناسب است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند.متقاضی این نوع بیمه با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی درخواست انعقاد قرارداد بیمه اختیاری می کند.

پس از قبول شرایط متقاضی وی موظف است حق بیمه را در زمان تعیین‌ شده توسط سازمان پرداخت کند.

اگر متقاضی حق بیمه خود را در موعد مقرر پرداخت نکند، قرارداد بیمه او باطل می‌شود و مجددا موظف است در چارچوب ضوابط درخواست خود را ارائه دهد.

البته متقاضی بیمه اختیاری می‌تواند از یک وکیل مجرب نیز برای انعقاد قرارداد بیمه اختیاری با سازمان تامین اجتماعی کمک بگیرد.

سازمان تامین اجتماعی از زمان ثبت تقاضای بیمه اختیاری در دفتر شعبه موظف است حداکثر ظرف 2 ماه موضوع را بررسی و استحقاق یا عدم استحقاق را کتبا به متقاضی اعلام کند.

 

منبع:https://dadmehromid.com/bimeh-ekhtiyari/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

یکی از پرسش های بی شماری که در زمینه از کار افتادگی وجود دارد تعیین بیماری های مشمول مستمری بیمه ازکارافتادگی و نحوه اثبات آن در کمیسیون های پزشکی می باشد.

بر اساس قانون تامین اجتماعی، ازکارافتادگی کاهش توانایی بیمه شده یا کارگر برای انجام کار است، به نحوی که نتواند درآمد قبل از ازکارافتادگی را به دست آورد.

بیمه ازکارافتادگــی محدود به بروز نقص یا بیماری در فرد بیمه شــده نمی باشد، بلکه هرگونه فرایندی که موجب ناتوانی فرد برای انجام کار شود، میتواند در این چارچوب قرار بگیرد.

حتی فردی که در سنین بالا بوده و به دلیل کهولت سن قادر به کار نباشد و شرایط بازنشستگی را نیز نداشته باشد، میتواند از ادامه کار معاف شود و از مستمری ازکارافتادگی بهره مند شود.

عوامل ایجاد از کار افتادگی

از کار افتادگی ممکن است، بر اثر بیماری و یا حوادث (حوادث ناشی ازکار یا غیر ناشی از کار) ایجاد شود:

۱- بیماری

اگر بیماری غیر قابل علاج تشخیص داده شود، ممکن است موجب کاهش کار فرد بیمه‌شده گردد و در نتیجه سبب از کار افتادگی وی بر اثر بیماری گردد .

 

۲- حادثه

حادثه طبق ماده ۵۹ قانون بر دو نوع تقسیم شده است : ۱- حادثه ناشی ازکار  ۲- حادثه غیر ناشی از کار

با توجه به اینکه احتمال بروز حادثه برای تمام کسانی که در کارگاه مشغول به کارند وجود دارد، از این رو شرایط مربوط به سابقه و سن جهت برخورداری از مستمری برای چنین مواردی بســیار سهل اســت.

 

به طوری که به صرف داشتن ارتباط کاری بین کارگر و کارفرما و تایید اشتغال بر اساس قانون کار، کارگر حادثه دیده می تواند از مزایای مربوط به مستمری ازکارافتادگی و درمان بهره مند شود

 

منبع:https://dadmehromid.com/azkaroftadehi-condition/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

در این نوشته سعی شده است که سیستم نوبت دهی ، پذیرش اینترنتی و تلفنی دی کلینیک ابوریحان به شما آموزش داده شود.

دی کلینیک ابوریحان وابسته به اداره کل درمان تامین اجتماعی واقع در مرکز شهر تهران در راستای التیام و آلام بیماران و ارتقاء سطح سلامت جامعه می باشد.

این کلینیک با دارا بودن نیروهای متعهد، مجرب و با انگیزه، خدمات تشخیصی درمانی ایمن و اثر بخش را در حداقل زمان بر مبنای استانداردهای درمانی ارائه می نماید.

اجرای صحیح تکریم ارباب رجوع و حفظ کرامت انسانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی، به بیمه شدگان تامین اجتماعی و سایر اقشار جامعه از دیگر اهداف این مجموعه می باشد.

دی کلینیک ابوریحان

 این مرکز از ابتدای تاسیس، تحت پوشش سازمان منطقه ای بهداری استان تهران فعالیت خود را آغاز نموده است.در سال ١٣۶٩ تحت پوشش بیمارستان آیت اله کاشانی از مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت.

سپس از سال ١٣٧۴ با تغییر نام پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ابوریحان به صورت مستقل از بیمارستان آیت اله کاشانی اجازه فعالیت یافت.

درنهایت سال ١٣٧٨ با عنوان پلی کلینیک و دی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی ابوریحان زیرنظر مدیریت درمان استان تهران ادامه فعالیت می نماید و در حال ارائه خدمات درمانی متعدد به بیمه شدگان می باشد.

پذیرش و نوبت دهی کلینیک بیمارستان دی

برای درخواست پذیرش و نوبت دهی در دی کلینیک ابوریحان سه روش وجود دارد که در زیر بررسی می کنیم:

1- پذیرش و نوبت دهی تلفنی

همه روزه از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ١٢ شب از طریق شماره تلفن ویژه 02166960665(دارای 11 خط ) جهت رزرو تلفنی اقدام فرمائید.

نوبت دهی تلفنی فقط مربوط به ویزیت پزشکان می باشد و شامل خدمات پاراکلینیکی (آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی و … ) نمی باشد.

برای سهولت در اخذ نوبت و سرعت عمل ، کد پزشک مربوطه را طبق جدول ذیل انتخاب فرمائید:

نام متخصص کد نام متخصص کد نام متخصص کد
فوق تخصص گوارش ١ متخصص اعصاب و روان ٨ متخصص پوست ١۵
فوق تخصص غدد ٢ متخصص طب فیزیکی ٩ متخصص کودکان ١۶
متخصص قلب وعروق ٣ متخصص جراحی چشم ١٠ متخصص داخلی ١٧
متخصص قلب وعروق ٣ متخصص جراحی ارتوپدی ١١ عمومی ٢٠
متخصص جراحی زنان و زایمان ۴ دندانپزشکی ١٢ فوق تخصص خون ٢١
متخصص کلیه و مجاری ادرار ۵ متخصص گوش ،حلق و بینی ١٣ متخصص جراحی عمومی ٢٢
متخصص داخلی مغزواعصاب ۶ متخصص جراحی مغزو اعصاب ١۴    

لطفا دقت فرمائید برای رزرو تلفنی صرفا کد ملی بیمار قید گردد.همچنین خدمات دندانپزشکی فقط مخصوص بیمه شدگان تامین اجتماعی میباشد.

2-پذیرش و نوبت دهی اینترنتی

برای دریافت نوبت به صورت اینترنتی در این مرکز از ساعت 15:00 الی 24:00 اقدام نمایید .

برای نوبت دهی اینترنتی ابتدا وارد لینک زیر شوید :

صفحه نوبت دهی اینترنتی دی کلینیک ابوریحان

سپس با این صفحه مواجه می شوید :

 

اطلاعات خواسته شده را باید وارد کنید:

  • کدملی : ابتدا کد ملی بیمار را وارد کنید.
  • استان: استان مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • سپس باید کد امنیتی را وارد کنید.

سپس این صفحه نمایش داده می شود :

 
  • قبل از ورود به سامانه نوبت دهی ، موارد ذیل را به دقت مطالعه فرمایید:
  • 1 – ضروری است نوبت دهی اینترنتی فقط با مشخصات و اطلاعات بیمار انجام شود .
  • 2 – مراجعه مشمولین فرانشیز به پذیرش مرکز الزامیست و در صورت نداشتن دفترچه بیمه ( جهت بیماران آزاد ) پرداخت بصورت حضوری انجام می شود .
  • 3 – در صورت کنسل شدن نوبت از سوی مرکز درمانی بصورت مقتضی به شما اطلاع رسانی خواهد شد .
  • 4 – نوبت دهی اینترنتی مربوط به ویزیت پزشک می باشد و شامل نوبت آزمایشات ، سونوگرافی و سایر اقدامات پاراکلینیکی نمی باشد .
  • 5 – در هر روز فقط برای یک پزشک نوبت دهی انجام می شود.
  • 6 – در صورت عدم مراجعه در تاریخ مقرر شما به لیست سیاه انتقال داده می شوید ،چنانچه از مراجعه منصرف شدید نسبت به حذف نوبت اقدام فرمایید.

اکنون وارد قسمت ثبت نوبت می شویم :

نوبت دهی در سامانه دی کلینیک ابوریحان بر اساس دو گزینه “نوبت دهی بر اساس مرکز درمانی” و نوبت دهی بر اساس تخصص” می باشد.

 

در بخش “نوبت دهی بر اساس مرکز درمانی” شما باید قسمت های” مرکز درمانی”، “کلینیک ” و “تخصص/پزشک ” را انتخاب کرده و در انتها گزینه دریافت نوبت را بزنید.

 

یا درصورتی که بخش “نوبت دهی بر اساس تخصص” را انتخاب کردید، باید “کلینیک”، “مرکز درمانی”، “تخصص/پزشک” مورد نظر خود را انتخاب و در آخر گزینه دریافت نوبت را بزنید.

3- نرم افزار پذیرش و نوبت دهی

علاوه بر بخش های نوبت دهی تلفنی و اینترنتی در سایت دی کلینیک ابوریحان، نرم افزار تحت اندروید پذیرش و نوبت دهی نیز قرار داده شده است.

جهت دانلودبر روی لینک زیر کلیک کنید :

نرم افزار نوبت دهی دی کلینیک ابوریحان

بیمه های طرف قرارداد دی کلینیک ابوریحان

طبق اعلام سایت دی کلینیک ابوریحان بیمه های طرف قرارداد و خدمات تحت پوشش آن شامل موارد زیر می باشد:

 

آدرس بیمارستان دی کلینیک ابوریحان

نشانی آدرس و تلفن دی کلینیک ابوریحان در زیر آمده است:

آدرس پستی: تهران – خیابان انقلاب – خ فلسطین جنوبی –خ شهید وحید نظری-درمانگاه ابوریحان

شماره تلفن : 02166469821 الی 02166469274

شماره نمابر: ۶۶۴۶٩۴۴٠

ساعت کار : از ساعت ٧:٣٠  لغایت ٢٠  در دو شیفت صبح و عصر

آدرس سایت نوبت دهی اینترنتی دی کلینیک ابوریحان : aboureihan.tamin.ir

پست الکترونیکی: www.aboureihanclinic@yahoo.com

 

منبع:https://dadmehromid.com/cilinic-dey/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

در قانون جدید زندان برای پرداخت مهریه در سال 99 سعی شده است تا از زندانی شدن افراد برای مهریه های بیش از 100 سکه جلوگیری شده و تا حدالامکان حکم جلب صادر نگردد.

مهریه مالی است که به هنگام عقد نکاح، برابر ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف زوج به زوجه پرداخت می‌شود و صداق، صداقیه، کابین و فرض هم نامیده می‌شود .

به استناد ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. همانگونه که از این ماده مشخص می‌شود، به محض اینکه عقدی میان طرفین واقع شد، زن مالک مهر می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند جلوی این مالکیت را بگیرد.

مهریه اگر مال معین نباشد که به مالکیت زن دراید چه در عقد دائم و چه در عقد موقت دینی است بر ذمه مرد و مثل هر طلب دیگری، طلبکار میتواند برای مطالبه آن به دادگاه رجوع نماید.

در مهریه نیز زن میتواند برای مطالبه مهریه خود از طریق دادگاه خانواده و یا اجرای ثبت اقدام نماید.

قانون جدید مهریه سال 99

در سال قبل بحث هایی در مورد کاهش سقف مهریه در کشور شنیده شد.از جمله شایعاتی مبنی بر کاهش سقف 110 سکه مهریه برای جلب زوج به تعداد 55 سکه شنیده شد.

البته هنوز قانونی در این مورد به تصویب نرسیده است.بنابراین در سال قبل تغییری در قانون مهریه به وجود نیامده است و باید دید که در سال 99 چه قوانینی وضع خواهد شد.

بنابراین در قانون جدید زندان برای مهریه همانند گذشته پرداخت نکردن مهریه تا 110 سکه مشمول حکم جلب خواهد شد.تنها کاری که زوج پس از اجرا گذاشته شدن مهریه می تواند انجام دهد در خواست اعسار از پرداخت مهریه است.

 

اگر زوج دادخواست اعسار و تقسیط مهریه داده باشد اما اقساط پرداخت نشود، معمولا بعد از عدم پرداخت دو یا سه قسط معوقه، حکم جلب او بابت مهریه صادر شود.

البته قوه قضاییه در تلاش است که با توجه به افزایش بی رویه قیمت سکه، اقساط مهریه متناسب توان زوج باشد و ثانیا حتی الامکان کسی به زندان نرود.

قانون جدید مهریه در مجلس

بر اساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی از جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع می باشد، مگر در صورتی که زوجه ملائت مالی محکوم‌علیه و امتناع وی از پرداخت محکوم‌ به را اثبات کند.

اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر قرار باشد نحوه اجرای محکومیت های مالی تغییر یابد، نیازمند اصلاح قانون است.

البته این روند پروسه ای دارد که از کمیسیون قضایی مجلس شروع، در صحن علنی مجلس تصویب و بعد از نظر نهایی شورای نگهبان لازم الاجرا می شود.

بنانراین بر اساس قانونی که قرار است در مجلس بررسی شود ابتدا ابلاغیه پرداخت برای زوج ارسال می شود که در صورت استطاعت مالی مهریه پرداخت شده و موضوع خاتمه می یابد.

 

بر اساس گفته های سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی طرحی در کارگروه این کمیسیون تصویب شده است که به موجب آن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند حتی برای مهریه یک سکه هم به زندان نمی‌روند.

وی توضیح داد: اما اگر آن مرد ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند و علی رغم توان مالی لجبازی کند قانون می‌تواند ورود کند و از او مهریه را بگیرد.

قانون جدید حذف زندان مهریه

باتوجه به دستورالعمل جدید صادره از قوه قضاییه مردانی که اعسار خود را به پرداخت مهریه به صورت یک جا اعلام نمایند و اعسار آن‌ها از طرف دادگاه مورد تایید واقع گردد، زندانی نمی‌شوند و محکوم به پرداخت مهریه به صورت اقساطی با تشخیص مقام محترم قضایی می‌گردند.

در قانون جدید زندان برای مهریه بر خلاف تصور عامه مردم، مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل دریافت از طرف زوجه می باشد اما روال قانونی آن به این صورت مقرر شده است :

در صورتی که مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه باشد، مرد به هر نحوی مکلف به پرداخت آن بوده و عدم پرداخت از جانب وی سبب صدور حکم جلب خواهد شد.

اما در مورد مهریه بیش از ۱۱۰ سکه زوجه بایستی اموال شوهرش را به دادگاه معرفی نماید تا دادگاه نسبت به توقیف و تامین اموال اقدام نماید و حکم جلب برای مرد صادر نمی‌شود.

پرداخت مهریه از طریق دیه چگونه است؟

  دیه نوعی دین است و شخصی که دیه بر او استقرار پیدا می کند در واقع مال او محسوب می شود. همچنین در صورت فوت او در حکم اموال به جای مانده از میت حساب می گردد.

اموال به جای مانده از متوفی، طبق قانون ارث بین ورثه تقسیم خواهد شد.از این رو مهریه زن را نیز از طریق توقیف دیه می توان پرداخت کرد. 

 فرض کنیم مردی در یک حادثه فوت می کند و ورثه اش عبارت از یک پسر، پدر وهمسر می باشند.در این حالت مطابق قانون سهم پدر یک ششم و سهم همسر یک هشتم بوده و مازاد ترکه باید بین فرزندان تقسیم شود.

سئوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا همسر او می تواند به جهت مطالبه مهریه، از دیه متوفی برداشت کند؟

اگر دیه را جزء اموال به جا مانده از متوفی محسوب کنیم و به بیان دیگر دیه را در حکم مال مقتول بدانیم پس از پرداخت بدهی های متوفی مابقی دیه را ورثه مانند سایر اموال به ارث می برند.

چون مهریه زن نیز بر عهده شوهرش بوده و دین است و اصولا دین ممتاز به حساب می آید با فوت زوج، همسرش می تواند دیه را که در حکم ماترک است بابت مهر خود قبل از تقسیم آن بین وارث به عنوان سهم الارثی توقیف کند.

زوجه برای مطالبه مهریه اش باید به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست تقدیم کند و اگر قصد توقیف دیه را دارد باید درخواست تامین خواسته نیز بکند.

این مقاله نیز به شما کمک می کند: درچه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

آیا زن با بخشش مهریه می تواند طلاق بگیرد؟ 

بهره مندی زن از حق طلاق و بخشش مهریه دو موضوع جدا از هم هستند که گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند.در طلاق توافقی یا درخواست طلاق از طرف زن، زوجه معمولا مقداری از مهریه را در ازای طلاق از همسرش می بخشد.

 

البته این بخشش هیچ ارتباطی با به عدم پرداخت مهریه به زن حتی پس از طلاق نیز نداشته و مرد باید حتی در صورت حصول طلاق توافقی، مهریه همسر خود را پرداخت کند.


سوالات متداول

1-مدت زمان زندانی شدن زوج بابت مهریه چقدر می باشد؟

تا زمانیکه زوج دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ارائه نکند و یا توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد در حبس خواهد ماند.

2- چگونه می توان حکم جلب مرد را بابت عدم پرداخت مهریه گرفت؟

در صورتی که زوج دادخواست اعسار داده باشند نمی توانید او را جلب کنید تا تکلیف اعسار مشخص شود. در صورتی که ایشان توانایی پرداخت اقساط مهریه را نداشت می تواند حکم جلب بگیرید.

3-اگر پس از مطالبه مهریه خودروی خود را به نام دیگری کنیم، مرتکب جرم شده ایم؟

انتقال اموال قبل از دادخواست مطالبه مهریه،مشکلی ندارد. اما اگرانتقال اموال بعد از دادخواست مهریه باشد،فرار از دین محسوب می شود و می توان درخواست توقیف آن را داد.

4- محاسبه مهریه در اجرای ثبت اسناد و دادگاه ها چگونه است؟

دراجرای ثبت محاسبه مهریه بر اساس زمان درخواست و در دادگاه محاسبه بر اساس زمان اجرای حکم می باشد.

5-اگر شوهرم به خارج از کشور رفته باشد می توان از پدرش مطالبه مهریه کرد؟

خیر مهریه خود را از پدر زوج نمیتوانید مطالبه نمائید.تنها اگر شوهر شما اموالی در داخل کشور داشته باشد می توانید آن را توقیف کنید.

 

منبع:https://dadmehromid.com/mehriye-law/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

مدعی اعسار مطابق ماده ۸ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی باید لیست کلیه اموال خود را ضمیه دادخواست برای ارائه به دادگاه کند.

در صورتی که قصد قسط بندی کردن مهریه را دارید،این اموال شامل میزان وجوه نقد زوج نزد بانک ها یا موسسات مالی اعتباری، مشخصات دقیق حسابها و اموال منقول و غیرمنقول، کلیه مطالباتی که از اشخاص ثالث دارد و فهرست نقل و انتقالاتی که از زمان یک سال قبل از طرح دعوای اعسار داشته می شود.

همچنین شهادت نامه کتبی حداقل ۲ شاهد که نسبت به وضعیت معیشت فرد اطلاع کافی داشته باشد باید ضمیمه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه شود.

شاهدین باید علاوه بر هویت ، شغل، میزان درآمد، نحوه امرار معاش به این امر تصریح کنند که به مدیون و وضعیت معیشت وی اطلاع کافی دارند.

پس از ثبت دادخواست اعسار دادگاه مکلف است با استعلام از مراجع ذی ربط و به هر نحو دیگر که ممکن باشد نسبت به بررسی وضعیتمالی زوج جهت روشن شدن تکلیف اعسار او اقدام کند.

 

منبع:https://dadmehromid.com/mehriye-divide/

  • امیر سینائی