اخبار و آموزش آی تی کامپیوتر و نرم افزار

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طلاق توافقی فوری

بهترین و کوتاه‌ ترین راه برای رهایی از مشکلات ، عواقب جدایی و حفظ آبروی طرفین، طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجین است.

در طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجین شان و منزلت هر دو طرف حفظ شده و به دلیل زمان کوتاه آن، آسیب‌های بسیار کمتری به زوجین وارد می‌گردد.

در صورتی که زوجین، خود اقدام به ثبت طلاق توافقی نمایند، فرآیند صدور رای و ثبت طلاق توافقی بسته به شرایط تا 3 ماه نیز طول خواهد کشید، اما این زمان توسط وکلای ما بین 7 تا 10 روز کاری انجام می گیرد.

آنچه بررسی می کنیم :

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجین شامل 7 مرحله اصلی می باشد که انجام این فرایند باید توسط زوجین یا وکیل آنها اقدام گردد:

  •  اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق
  •  تنظیم دادخواست
  •  تعیین وقت دادرسی
  • حضور در دادگاه
  • حضور در جلسات مشاوره
  • احراز عدم بارداری زوجه
  • صدور گواهی عدم امکان سازش

جلسات مشاوره طلاق توافقی

الزام به انجام مشاوره در طلاق توافقی موضوعی برگرفته از قانون حمایت خانواده مصوب اسفند ماه سال ۹۱ است.در ماده ۲۵ این قانون موضوع ارجاع طلاق توافقی به مشاوره جزء تکالیف دادگاه خانواده است.

دادگاه خانواده بدون جلب نظر مشاوره خانواده نمی‌تواند اقدام به صدور رای گواهی عدم امکان سازش نماید.در ماده قانونی فوق الذکر برای انجام مشاوره خانواده قبل از صدور رای عبارت باید آمده است.

همانطور که گفته شد دادگاه برای انجام مشاوره خانواده اختیار ندارد بلکه الزام و تکلیف دارد و حتماً باید مشاوره قبل از صدور رای انجام شود.

اگر بنا به هر دلیلی تمایلی به حضور در جلسات مشاوره اجباری و جلسه دادگاه و دفتر طلاق ندارید با ما تماس بگیرید.

 

مراحل انجام طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجین توسط وکلای موسسه داد مهر امید آرون به صورت زیر می باشد:

توافق در مورد مهریه در طلاق توافقی

مهریه از جمله حقوق مالی است که به ‌محض جاری شدن عقد به زن تعلق می‌گیرد. قانون‌گذار در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی گفته است: «به ‌مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید».

از این ماده مشخص است که بلافاصله بعد از عقد، زن می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند. هر چند این عمل بسیار نادر است اما قانون‌گذار هیچ نوع منع قانونی برای این کار در نظر نگرفته است.

شرایط توافق در مورد مهریه در طلاق توافقی توسط زوجین به صورت زیر می باشد:

یک- زوجین توافق کنند که مرد مقدار مشخصی از مهریه‌ را بپردازد.مثلاً زن می‌تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را بذل کند (ببخشد) و الباقی را مطالبه کند.امّا برای پرداخت آن به مرد مهلت می‌دهد.

دو- زن می‌تواند صرفاً بخشی از مهریه خود را در ازای بدست آوردن برخی از امتیازات به شوهر خود بذل نماید.امّا باید مشخص کند که مابقی آن را دقیقاً چه مقداری و به چه صورت دریافت نماید.

توافق در مورد نفقه در طلاق توافقی

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل: مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج، به‌ واسطه نقصان یا مرض

باید توجه داشت که طبق ماده ۱۱۰۲ به‌ محض اینکه عقد نکاح انجام شد، طرفین در مقابل یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می‌گردند. یکی از وظایف زن تمکین و یکی از وظایف مرد، دادن نفقه در قبال تمکین است.

به طور کلی در طلاق توافقی پرداخت نفقه به صورت توافق میان زوجین می باشد.در توافق نامه مربوط به طلاق توافقی، باید روشن شود که آیا نفقه ‌ای بر گردن شوهر باقی مانده است یا خیر.اگر باقی مانده باید مقدار، شرایط پرداخت و زمان آن تعیین شده باشد.

چنانچه زوجین در رابطه با نفقه به توافق نرسند، دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری می‌نماید.که در نتیجه امکان انجام طلاق توافقی هم میسر نخواهد بود.

توافق در مورد اجرت المثل در طلاق توافقی

اگر زوجه مسئول رسیدگی به فرزندان و امور منزل باشد و بخواهد از شوهر خود، بابت کارهایی که در منزل انجام می‌دهد، دستمزد دریافت کند به او اجرت المثل تعلق می گیرد.

قانونگذار با طرح عنوان اجرت‌ المثل در مباحث قانونی، قصد تفهیم این موضوع را دارد که زن موظف به انجام کارهای منزل نیست و در صورت انجام هرگونه اقدامی در منزل، می‌تواند اجرت‌المثل مربوط به آن را دریافت کند.

در واقع مطالبه اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک یکی دیگر از دعاوی مالی است که در دادگاه‎های خانواده مطرح می‌شود.

 

بار اثبات این که زن مستحق دریافت اجرت المثل هست یا خیر با خودش است و اگر در مورد آن ادعایی داشته باشد و نتواند مطابق با قانون، استحقاق خود بر اجرت المثل را اثبات نماید، ادعای وی مسموع نخواهد بود.

طبق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی چنانچه زوجه کارهایی راکه شرعا بر عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.

توافق در مورد حضانت فرزندان در طلاق توافقی

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندانی که پدر و مادرشان جدای از یکدیگر زندگی می‌کنند، تا سن ۷ سالگی با مادر و پس از سن ۷ سالگی اولویت حضانت فرزند یا فرزندان با پدر است.

اگر پدر از دادن فرزندان زیر 7 سال به مادر خودداری کند، مادر می‌تواند با مراجعه به دادگاه، برای صدور دستور موقت مبنی بر استرداد فرزند، درخواست دهد.

پس از رسیدن طفل به سن بلوغ، دادگاه خود را فارغ از رسیدگی در خصوص حضانت دانسته و فرزندان حق انتخاب ادامه زندگی نزد یکی از والدین را خواهند داشت. در هر صورت تأمین مخارج زندگی با پدر خواهد بود.

همچنین بعد از سن ۷ سالگی، در صورتی که بین زوجین در حضانت و نگهداری فرزندان اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه با رعایت مصلحت فرزند، حل اختلاف و تعیین تکلیف می‌نماید.

هنگامی که زوجین تصمیم به طلاق توافقی می گیرند در صورت داشتن فرزند باید با توافق با یکدیگر مسئله حضانت و نگهداری از فرزند خود را حل کنند.

توافق در مورد ملاقات فرزندان در طلاق توافقی

مطابق با ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، در صورتی که به هر علتی، پدر و مادر اطفال در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از پدر و مادر که طفل تحت حضانت و نگهداری او نیست، حق ملاقات طفل خود را خواهد داشت.

تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن، طبق توافق زوجین است.چنانچه زوجین در این رابطه با هم اختلاف داشته باشند، دادگاه تعیین تکلیف می‌نماید.

 

نحوه ملاقات فرندان نیز باید در توافق‌نامه زوجین قید شده باشد، وگرنه دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری می‌ نماید.

توافق در مورد جهیزیه در طلاق توافقی

زن مالک جهیزیه ‌ای است که با خود به منزل مشترک می‌آورد.البته این در صورتی است که بتواند ثابت کند جهاز منزل را او یا خانواده وی خریداری نموده‌اند.

برای اثبات این موضوع، در بسیاری از خانواده‌ها مرسوم است که از جهیزیه خریداری شده توسط خانواده دختر، لیستی که به سیاهه جهیزیه معروف است تهیه می‌نمایند.

این لیست به امضاء افرادی از هر دو خانواده عروس و داماد و همچنین خود داماد می‌رسد.توسط این لیست می توان اثبات نمود که مالکیت وسایل جهیزیه، با زوجه است.

در هر صورت جهیزیه یکی از اموال و حقوق زوجه محسوب می‌شود و تعیین تکلیف در مورد آن برای صدور گواهی عدم امکان سازش لازم است.

دادخواست طلاق توافقی

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها به موجب تنظیم دادخواست صورت می گیرد.بنابراین طلاق توافقی نیز از این امر مستثنا نمی باشد.

به این منظور ، زن و مرد بایستی توسط وکیل خود دادخواست طلاق توافقی تنظیم و آن را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه نمایند . بعد از آن مهلت رسیدگی تعیین می شود و زوجین با مراجعه به دادگاه خانواده در مهلت مقرر در جریان پرونده قرار می گیرند .

در صورتی که دادگاه گواهی عدم امکان سازش را به طرفین ارائه دهد، سه ماه از تاریخ صدور آن باید به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه و اجرای صیغه طلاق و ثبت کردن آن را تقاضا کرد در غیر این صورت بعد از سه ماه ، اعتبار این گواهی به اتمام می رسد .

طلاق توافقی چه قدر طول می کشد؟

در صورت استفاده از وکیل طلاق توافقی، تمامی مراحل فوق به صورت فوری بدون نیاز به حضور زوجین و در کوتاه‌ترین زمان (7 تا 10 روز کاری) انجام می‌شود.

البته حضور زوجه طی یک جلسه برای انجام آزمایش بارداری الزامی است، ولی در سایر مراحل هیچ‌گونه نیازی به حضور هیچ یک از زوجین وجود ندارد.

بنابراین، توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از مشکلات و دغدغه‌های طلاق، حتما از طریق وکیل طلاق توافقی مجرب و پایه یک اقدام شود.

برخی از افراد به دلیل نا آگاهی و صرف هزینه کمتر به سراغ افراد و یا موسسات غیر متخصص می‌روند و همین امر موجب، طولانی شدن فرآیند طلاق توافقی می‌شود. بنابراین با انتخاب وکیل مناسب می‌توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری نمود. 

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

طلاق توافقی در سال 99 یکی از شایع‌ترین پرونده‌های موجود در دادگاه‌ ها خواهد بود و آمار بالای ثبت این نوع طلاق این موضوع را به خوبی به اثبات می رساند.

انجام مراحل طلاق توافقی در سال 99 برای زوجین بسیار مهم است از این رو به وکیل طلاق توافقی  مراجعه می‌نمایند تا طلاق توافقی بدون حضور زوجین و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

در این نوع طلاق زن و شوهر پس از توافق در خصوص حقوق مالی و غیر مالی زوجه مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت در خصوص داشتن فرزند و ملاقات آنها می توانند تقاضای طلاق توافقی را بنمایند.

عناوین مطلب

طلاق توافقی در سال 99 چگونه است؟

ازمورخ ۱۳۹۷/۹/۱ طی بخشنامه ۵۵/۱۳۱۰۴/۹۰۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۹/۱ خطاب به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این دفاتر بدون ارائه گواهی مرکز غربالگری که اصطلاحا به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نمی‌توانند اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

 

روند توافقی بدین صورت است که زوجین پس از تنظیم توافقات و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره می توانند درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را بنمایند.

مدت زمان انجام طلاق توافقی در سال 99 توسط وکلای با تجربه موسسه دادمهر امید 7 تا ۱۰ روز کاری می باشد

مراحل طلاق توافقی در سال 99

7 مرحله اصلی در طلاق توافقی که باید توسط زوجین یا وکیل آنها اقدام گردد شامل زیر است:

1- مشاوره اجباری: طبق ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده مصوب اسفند ماه سال ۹۱، دادگاه خانواده بدون جلب نظر مشاوره خانواده نمی‌تواند اقدام به صدور رای گواهی عدم امکان سازش نماید.

بنابراین اولین اقدام مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق (تصمیم) و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است.

زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند. پس از انجام جلسات مشاوره با مشاوران مذکور (حدوداً ۵ جلسه )، اگر زوجین همچنان بر تصمیم خود مبنی بر طلاق اصرار داشته باشند، مرکز مشاوره اقدام به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق می‌نماید.

2- تنظیم دادخواست: دومین گام برای انجام طلاق توافقی، پس از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق، ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند.

برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی همچون شناسنامه، کارت ملی، عقد نامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند.

3- تعیین وقت دادرسی: پس از تقدیم دادخواست، برای زوجین وقت جلسه دادرسی تعیین خواهد شد که باید در تاریخ و ساعت تعیین شده در شعبه دادگاه خانواده حضور داشته باشند.

 

4- زن و مرد یا وکلای ایشان باید در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم در دادگاه خانواده حاضر شوند.

5- پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن‌ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند.

در این مرحله است که مسائلی چون مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزند و نحوه ملاقات با فرزند و … توسط مشاور خانواده تکمیل، به امضاء طرفین رسیده و به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می‌شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.

6- احراز عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور زوجه باید به آزمایشگاه یا پزشکی قانونی معرفی و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را از اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

در صورتی که زوجه باکره باشد، نیازی به گواهی عدم بارداری نیست ولی بجای آن باید با معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه و گواهی سلامت بکارت مبنی بر تایید دوشیزه بودن را اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

در صورتی که زوجه یائسه باشد، نیازی به اقرار وی به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.

7- زوجین یا وکیل آنها باید مجدد در دادگاه حاضر شود. پس از آن، دادگاه نسبت به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام می نماید و زوجین پس از حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی نسبت به قطعیت رای اقدام می نمایند.

 

پس از آن زوجین با مراجعه به دفاتر طلاق، اقدام به اجرای صیغه طلاق می‌نمایند. مهلت اجرای صیغه طلاق ۳ ماه می باشد.که توسط موسسه دادمهر امید قابل انجام است.

نکات مهم در خصوص مراحل طلاق توافقی در سال 99

  • در طلاق توافقی جهت رجعی نشدن طلاق، زوجه باید قسمتی از مهریه را هر چند کم باشد در ازای طلاق به زوج بذل نماید و زوج قبول بذل نماید.
  • پس از ثبت طلاق و در صورت عدم نزدیکی، زوجین می توانند با ارائه حکم دادگاه و طلاقنامه به اداره ثبت مراجعه و شناسنامه سفید اخذ نمایند.
  • در تمام مراحل طلاق توافقی در دادگاه حضور زوجین یا وکلای آن ها الزامی است و در صورت پشیمانی یکی از آن ها تا قبل از صدور رای، پرونده بسته خواهد شد.
  • در خصوص مراحل طلاق توافقی با وکیل باید به این نکته توجه کرد که یک وکیل نمی تواند همزمان وکالت زن و شوهر را در پرونده طلاق توافقی قبول کند و در این موارد دو وکیل از وکلای موسسه، وکالت طلاق توافقی زوجین را برعهده می گیرد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی و ثبت آن در دفاتر طلاق نیاز به مدارکی است که زوجین یا وکلای آن‌ها باید در اختیار داشته باشند. این مدارک شامل :

  • عقدنامه
  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • گواهی عدم بارداری
  • در صورت باکره بودن زن، گواهی بکارت او
  • توافقنامه کتبی مبنی بر توافقات خانم و آقا در مورد مسائل مختلف مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند
  • نظریه کتبی واحد مشاوره دادگاه خانواده
  • ارائه گواهی عدم امکان سازش که از مدت صدور آن ۳ ماه نگذشته باشد.

نقص در هر یک از مدارک ذکر شده می‌تواند روند رسیدگی به پرونده طلاق توافقی را با مشکل جدی رو به رو کند. به همین دلیل استفاده از یک وکیل طلاق توافقی مجرب می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

مزایای انجام طلاق توافقی توسط وکیل

انجام طلاق توافقی توسط وکیل نسبت به سایر شیوه های دیگر برای زوجین و خانواده هایشان مزایایی به همراه دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  1. عدم تشکیل پرونده‌های متعدد در دادگستری
  2. جلوگیری از رجوع مکرر زوجین به محل دادگستری
  3. عدم دخالت زوجین در طلاق و صدور گواهی‌ عدم سازش
  4. کوتاه شدن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق
  5. درگیری کمتر و کاهش تنش بین خانواده‌های زوجین

در طلاق توافقی نیز مانند طلاق عادی زوجین می توانند اقدام به اخذ وکیل کنند. در صورت استفاده از وکیل، انجام طلاق بین ۷ تا ۱۰ روز کاری به طول خواهد انجامید.

همچنین در این صورت نیازی نیست که زوجین در دادگاه حضور داشته باشند و حتی در جلسات مشاوره طلاق توافقی دادگاه خانواده نیز، وکیل می تواند به جای هر یک از طرفین شرکت نماید.

سوالات متداول

آیا مشاوره قبل از طلاق توافقی اجباری است ؟

بله. از تاریخ اول آذر ۹۷ ثبت دادخواست طلاق توافقی منوط به دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره تایید شده از سوی دادگستری می باشد.

هزینه طلاق توافقی چقدر است ؟

هزینه های طلاق توافقی شامل ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی ، هزینه داوری ،هزینه آزمایشگاه جهت تست عدم بارداری و هزینه دفاتر طلاق می باشد.

آیا بعد از طلاق توافقی زوجه می تواند مهریه بگیرد ؟

در طلاق توافقی طرفین در خصوص تمامی حقوق مانند مهریه،نفقه،جهیزیه،اجرت المثل و در صورت داشتن فرزند ،نفقه و حضانت و ملاقات فرزند به توافق برسند.

نحوه ملاقات فرزندان در طلاق توافقی به چه صورت تعیین می شود ؟

 نحوه ملاقات در طلاق توافقی در صورتیکه حضانت به هر یک از زوجین برسد حق ملاقات برای دیگری محفوظ است که باید ساعت و روز محل تحویل و ملاقات مشخص گردد.

مزایای انجام طلاق توافقی توسط وکیل چه می باشد؟

جلوگیری از رجوع مکرر زوجین به محل دادگستری ،کوتاه شدن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق،انجام طلاق بین ۷ تا ۱۰ روز کاری و …

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

قانون طلاق در ایران

زمانی که دیگر زن و مرد خواستار زندگی در کنار یکدیگر نباشند می توانند طلاق توافقی بگیرند.در قانون طلاق توافقی در سال 99 این موضوع بستگی به این دارد که هر دو آنها راضی به جدایی باشند.

پس از تصمیم درباره طلاق باید تکلیف موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل و حضانت فرزندان نیز مشخص شده و بین زوجین توافق حاصل گردد.

طبق قانون حمایت از خانواده، مشاوره برای طلاق توافقی اجباری می باشد و امکان  طلاق توافقی بدون اخذ رای دادگاه در داخل کشور میسر نیست.

تا قبل از آذرماه سال ۹۷، زوجین می‌توانستند برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کنند.

اما از ابتدای آذر سال ۹۷، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نیستند.

عناوین مطلب

جلسات مشاوره طلاق توافقی

هنگامی که طرفین ماجرا به وکیل یا موسسه حقوقی مراجعه می نمایند، توافقات طرفین را نگارش شده و در صورت نیاز به انجام ثبت محضری این توافقات منجر می گردد.

پس از آن برای زن و مرد نوبت مشاوره گرفته می شود. سپس در بازه زمانی ۴۵ روزه، ۵ جلسه اجباری مشاوره برای هر کدام در نظر گرفته می شود.

 

در جلسات مشاوره هر کدام از طرفین می توانند به تنهایی و به طور جداگانه در جلسات حاضر شوند و الزامی در مورد حضور همزمان با هم وجود ندارد.

پس از انجام مراحل مشاوره، گواهی عدم  امکان سازش صادر شده و وکیل یا موسسه حقوقی، دادخواست طلاق توافقی را در دفتر قضائی ثبت می کند.

مرحله آخر نیز با انجام تست عدم بارداری توسط زوجه در روز دادگاه، که توسط متخصص این کار انجام می گیرد به پایان می رسد.

دادخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی نیز همانند سایر دعاوی نیاز به تنظیم دادخواست دارد . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در حال حاضر رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها به موجب دادخواست به عمل می آید . 

زن و مرد پس از اینکه تصمیم خود را مبنی بر جدایی گرفتند باید دادخواست طلاق توافقی توسط وکیل آنها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود.

برای رفاه حال مراجعه کنندگان سایت دادمهر امید امکان دادخواست طلاق توافقی به صورت آنلاین و یا حضوری فراهم گردیده است :

 

نکات مهم در طلاق توافقی در سال 99

  • طلاق توافقی در زمان عقد یا بعد از آن فرقی نمی کند و تفاوت زمانی است که زوجه دوشیزه باشد که در آن صورت جهت ارائه گواهی بکارت به پزشک قانونی معرفی خواهد شد.
  • زن بالای ۵۰ سال به دلیل یائسگی نیاز به آزمایش عدم بارداری ندارد.
  • اگر زن یا شوهر برای طلاق به دیگری وکالت داده باشد که اصطلاحاً حق طلاق گفته می شود، پروسه طلاق همان طلاق توافقی است و فرقی نمی کند.
  • پس از طلاق توافقی زن تنها درصورتی می تواند درخواست مهریه کند که به آنچه بذل کرده در طلاق خلع رجوع کند حال اگر مقدار بذل اندک باشد یا اینکه مهریه باقیمانده آن ابراء شده باشد دیگر امکان درخواست و مطالبه مهریه وجود ندارد.

قانون طلاق در سال 99

شرایط اعلامی بالا برای شهر تهران الزامی است،بنابراین متقاضیان سایر شهرها میتوانند همچون گذشته بدون طی کردن جلسات غربالگری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند.

شرایط جدید صرفا برای طلاق توافقی الزامی است بنابراین در طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن همچنان مراحل پیشین پا برجاست.

بر خلاف شایعات قانون جدیدی درباره طلاق و یا طلاق توافقی در سال 99 تصویب نشده است،بلکه شرایط و قانون طلاق توافقی همان شرایط قبلی ومطابق با قانون حمایت از خانواده می باشد.

قانون طلاق از طرف مرد در سال 99

قانون طلاق را از حقوق مرد قرار داده است به این صورت که شوهر می تواند در هر زمان و تحت شرایطی که در قانون آمده است همسرش را طلاق دهد.

 طلاق از طرف مرد نیاز به دلیل موجهی نداشته و حتی اگر زن مخالف باشد دادگاه می بایستی رای طلاق را صادر کند. فقط ثبت طلاق موکول به پرداخت حقوق زوجه می باشد.

 

همچنین مطابق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، قاضی دادگاه بایستی در هنگام صدور حکم طلاق تکلیف حقوق مالی و غیر مالی ناشی از زوجیت را مشخص کند.

شایان ذکر است که اگر زن مخالف طلاق باشد روند طلاق از طرف مرد سه مرحله ای و طولانی می شود.

قانون طلاق از طرف زن در سال 99

قانون حق طلاق را برای زن دشوار کرده است و در صورت قید نشدن حق طلاق برای او در سند ازدواج، در صورت راضی نبودن شوهر به طلاق، حقی برای جدایی ندارد.

بنابراین تنها راه باقیمانده این است که با کمک یک وکیل مجرب به دادگاه ثابت کند در عسر و حرج است. یعنی زندگی مشترک برای او به گونه ای شده است که دیگر قابل تحمل نمی باشد.

از عمده ترین دلایل امکان گرفتن طلاق از طرف زن اعتیاد همسر، نپرداختن نفقه، بچه دار نشدن، ترک زندگی، محکومیت زندان و یا ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول می باشد.

قانون طلاق ایرانیان غیر شیعه

مذاهبی توسط قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند (زرتشتی، کلیمی و مسیحی) در اموراتی مانند ازدواج، طلاق، ارث و وصیت دادگاه موظف است بر طبق مقررات آنها تصمیم گیری نمایند.

رای  وحدت رویه شماره ۳۷ مورخ ۱۹/۹/۱۳۶۳ هیات عمومی دیوان عالی کشور دادگاه ها را به رعایت قواعد و عادات ایرانیان غیر شیعه در خصوص احوال شخصیه (ارث، وصیت، ازدواج و طلاق) تکلیف کرده است.

بنابراین  قانون طلاق مذاهب شناخته شده کشور همان قوانین طلاق دین و مذهب زوجین است.

قانون فسخ نکاح

اگر مرد یا زن در هنگام عقد عیب هایی داشته باشند که طرف مقابل از آنها بی اطلاع بوده باشد پس از اطلاع به قید فوریت عرفی می تواند عقد نکاح را با دادن دادخواست فسخ نکاح، منحل نماید.

البته اگر مردی بعد از عقد هم دچار جنون یا عنن ( ناتوانی در نعوذ ) شود زن می تواند عقد نکاح را فسخ نماید.

علاوه بر عیوب مذکور در قانون اگر یکی از طرفین وصف خاصی را برای طرف مقابل صریح یا ضمنی شرط کرده باشد و بعد از عقد معلوم شود که فاقد وصف بوده، می توان عقد نکاح را فسخ کند.

حق طلاق (وکالت طلاق)

حق طلاق مرد قابل واگذاری به دیگری نیست و فقط مرد می تواند برای حق طلاق به دیگری وکالت بدهد.پس آنچه به زوجه از جانب زوج داده می شود وکالت زن در طلاق از جانب شوهر است .

در طلاق با وکالت طلاق چه به صورت شروط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج و چه اینکه بعد از عقد در دفتر اسناد رسمی ،وکیل (وکالت طلاق) بایستی برای زوج ،وکیل دادگستری انتخاب نماید.

سپس وکیل منتخب به همراه زوجه یا وکیل او دادخواست طلاق توافقی ثبت می کنند. مهریه، حضانت فرزندان و سایر مسائل مالی وابسته به حدود اختیارات وکالت در طلاق دارد.

سوالات متداول

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

شما می توانید با اقدام از طریق وکلای باتجربه پایه یک دادگستری موسسه ما طی 7 تا 10 روز کاری طلاق توافقی بگیرید.

آیا قانون طلاق در سال 99 تفاوت عمده ای نسبت به قبل داشته است؟

در مقاله پیش روی شما عمده ترین مباحث قانون طلاق و طلاق توافقی در سال 99 آورده شده است.

منظور از وکالت طلاق چه می باشد؟

یعنی شما حق طلاق و سایر پروسه های مربوط به آن (مثل مهریه، حضانت فرزندان و…) را به وکیل خود واگذار می نمایید.

 

منبع:https://dadmehromid.com/agreed-divorce-law/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

ثبت نام در سامانه سجام بورس پیش نیاز هر فعالیت بورسی برای افراد حقیقی و حقوقی می باشد.امروز می خواهیم ثبت نام سامانه سجام و دریافت کد بورسی در 5 دقیقه را آموزش ببینیم.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، جهت اجرای قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم اقدام به راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) کرده است.

تمامی افراد فعال در بازار سرمایه اعم از بازار اوراق بهادار و بورس های کالا لازم است در این سامانه ثبت نام خود را انجام دهند.

این سامانه به منظور یکپارچه سازی خدمات زیرساختی و فراگیر برای همه فعالان بازار سرمایه از طرف سازمان بورس در اختیار سهامداران و تمامی افراد دارنده کد بورس و کارگزاری‌ها قرار گرفته است.

ثبت نام در سامانه سجام بورس یکبار برای همیشه و یکبار برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی، همچنین افراد ایرانی و خارجی صورت می‌گیرد از مزایای ثبت نام در سایت سجام بورس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

عناوین مطلب

تنها با یک بار ثبت نام کردن در سامانه سجام بورس، از این پس قادر خواهید بود :

  • به تمامی سرویس های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید.
  • در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوقهای سرمایه گذاری،شرکتهای تامین سرمایه و … نیاز به شناسایی کامل مجدد نخواهید داشت.
  • ارسال تمامی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطی ارائه شده از سوی شما در سامانه سجام انجام می گیرد.
  • شما قادر خواهید بود تغییر اطلاعات ارتباطی خود از جمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقیماً اعمال نمایید.
  • پرداخت کلیه مطالبات و عایدی نقدی شما در بازار سرمایه به شماره حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز خواهد شد و شما قادر خواهید بود شماره حسابتان را حسب صلاح دید تغییر دهید.

ثبت ‌نام سامانه سجام برای اشخاص حقیقی

۱- برای ثبت نام در سامانه سجام، اینجا کلیک کنید.

ثبت ‌نام سامانه سجام

۲- متن مربوط به مزایا و خدمات سجام را مطالعه و در صورت موافقت تایید نموده و به صفحه اصلی ثبت ‌نام وارد شوید.

ثبت ‌نام سامانه سجام برای اشخاص حقیقی

۳- ثبت‌نام در سجام را انتخاب نمایید. شماره همراه خود را وارد نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی، بر روی “دریافت کد تایید” کلیک کنید.

ورود تلفن همراه سجام

اکنون کد ۴ رقمی به شماره همراه ثبت شده شما، پیامک می‌شود. پس از ورود و تایید به مرحله بعد وارد شوید.

۴- در این مرحله مشتری حقیقی را انتخاب نموده و پس از وارد کردن تابعیت و کد ملی وارد مرحله بعدی ثبت ‌نام شوید.همچنین باید کد تایید که در مرحله قبل وارد کردید را دریافت کنید.

اطلاعات اشخاص حقیقی سجام

۵- در این بخش باید هزینه ثبت ‌نام در سامانه سجام را به مبلغ ۱۰۰ هزار ریال از طریق درگاه اینترنتی بانک موردنظر خود پرداخت می‌نمایید.

روی گزینه “پرداخت” کلیک کنید:

انتخاب درگاه پرداخت سجام

سپس یک از درگاه های بانکی زیر را انتخاب می کنید:

درگاه بانکی سجام

اکنون با پیغام موفقیت آمیز بودن پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه سجام بورس رو به رو می شوید:

پرداخت هزینه ثبت نام سجام

اطلاعات هویتی

۶- پس از تایید پرداخت، اطلاعات هویتی ( نام و نام خانوادگی،تاریخ تولد،کدملی ،شماره شناسنامه و …) و یا موارد خواسته شده را تکمیل نمایید.

اطلاعات هویتی سجام

۷- پس از تایید اطلاعات هویتی نوبت به وارد کردن اطلاعات نماینده می رسد.اگر اطلاعات وارده مربوط به شخص شما می باشد در منوی پایین “اصیل” را انتخاب و برروی گزینه “ادامه مرحله بعد” را کلیک کنید.

در صورتی که به نمایندگی از کسی می خواهید در سامانه سجام ثبت نام کنید گزینه “نماینده قانونی” را انتخاب کنید.

بنابراین شما بر اساس اینکه اطلاعات خودتان را وارد سامانه می کنید یا اینکه به عنوان نماینده قانونی می خواهید اطلاعات فرد دیگری را وارد نمایید باید گزینه مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

سمت و شرایط نماینده سجام

نماینده قانونی ممکن است به یکی از حالتهای زیر باشد :

  • وکیل: که به نمایندگی از کسی که وکالت او را به عهده دارد (موکل) اقدام نماید.
  • ولی قهری: که عبارت است از پدر یا پدر بزرگ فرزندان صغیر که هنوز به سن قانونی نرسیده اند .
  • وصی: که بر اساس وصیت کسی که فوت نموده به انجام کاری برای ((فرد فوت شده)) (متوفی) مامور شده است .
  • قیم: کسی که به موجب حکم مقام قضایی ذیصلاح سرپرستی فرد یا افرادی را بر عهده دارد که خودشان نمی توانند معامله کنند و از نظر قانونی محجور تلقی می شوند.

8-این مرحله نوبت به ورود اطلاعات ارتباطی (استان،شهر،خیابان،کدپستی،ایمیل و …) می باشد.پس از ورود اطلاعات ستاره دار به مرحله بعد می رویم.

اطلاعات شغلی سجام

9-پس از ورود اطلاعات ارتباطی وارد مرحله بعدی که قسمت “کدهای سهامداری” می باشد می شویم.اگر کد سهامداری ندارید ایرادی ندارد ومی توانید به مرحله بعدی بروید.

کدهای سهامداری سجام

در صورتی که کد سهامداری دارید می توانید بعد از انتخاب نام بورس در فیلد مربوطه کد معاملاتی کد مربوطه را درج و با فشردن دکمه افزودن کد معاملاتی خود را به جدول اضافه نمایید .

سهام بورس سجام

10-در این مرحله باید اطلاعات شغلی خود را وارد کنید.در صورت انتخاب شغلی که فاقد آدرس مشخص است می توانید آدرس محل سکونت خود را وارد کنید.

اطلاعات شغلی

11-اکنون وارد بخش اطلاعات مالی می شویم که در اینجا چند سوال(مثل میزان آشنایی با مفاهیم مالی و یا سطح معاملات شما در بازار سرمایه) از شما پرسیده می شود.

فیلدهای ستاره دار را پر کرده و وارد مرحله بعد شوید.

 اطلاعات مالی سجام

اطلاعات حساب بانکی

12-حال نوبت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی(بانک،شعبه،شماره حساب و شبا و …) رسیده است.دقت کنید که اطلاعات خواسته شده از شما را درست وارد کنید.

اطلاعات حساب بانکی سجام

13-اطلاعات دریافتی شما در سامانه ذخیره گردید.در صورتی که از درستی و صحت این اطلاعات اطمینان دارید گزینه “تایید اطلاعات” را انتخاب کنید.

تکمیل ثبت نام سجام

14-سپس تعهد می دهید که اطلاعات وارد شده صحیح می باشد و در صورت بروز هرگونه تغییر مراتب را از طریق سامانه سجام اصلاح و اطلاع رسانی خواهید کرد.

تعهدات سامانه سجام بورس

15-تبریک! ثبت نام شما با موفقیت انجام گرفت.اکنون باید کد پیگیری در 24 ساعت آینده به شماره همراه شما پیامک گردد.

مرحله نهایی ثبت نام سجام

ورود به سامانه سجام

ابتدا وارد سامانه سجام می شوید :

ورود به سامانه سجام

در این مرحله ابتدا شماره موبایل که با آن در سامانه سجام ثبت نام کردید را به همراه کد امنیتی وارد می کنیم :

ورود به سجام

سپس کد تاییدی که برای شما ارسال شده را به همراه کد ملی خود وارد کرده و وارد سامانه سجام می شوید.

ورود به سامانه سجام بورس

مراحل پس از ثبت ‌نام سامانه سجام

بعد از دریافت پیامک کد پیگیری 10 رقمی می توانید جهت احراز هویت با در دست داشتن مدارک شناسایی به مراکز منتخب احراز هویت سجام مراجعه نمایید .

معمولا این مراکز شامل دفاتر پیشخوان می گردد.با مراجعه به لیست دفاتر پیشخوان دولت می توانید آدرس کلیه دفاتر معتبر پیشخوان دولت را جهت مراجعه مشاهده نمایید .

تا زمانی که در سامانه سجام، ثبت نام صورت نگیرد و احراز هویت سجام انجام نشود امکان احرازهویت غیرحضوری نخواهید داشت.

دریافت کد بورسی

هر فرد حقیقی می‌تواند با ارائه مدارک زیر برای دریافت کد بورس و فرابورس اقدام کند:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • مشخصات حساب بانکی (نام بانک، شماره حساب، شماره شبا، کد و نام شعبه، نوع حساب)
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین (قرارداد معاملات برخط)
  • تکمیل فرم قرارداد انجام معاملات اینترنتی

کد بورسی اولین گام ورود به بورس است. دریافت کد بورسی رایگان بوده و با این شناسه می‌توانید معاملات بورسی و فرابورسی خود را به‌صورت آنلاین نیز انجام دهید.

در صورتیکه احراز هویت سجام را انجام داده اید باید احراز هویت کارگزاری مربوطه را نیز انجام دهید .برای فعالیت در بازار بورس باید در یکی از کارگزاری های مورد تأئید سازمان بورس حساب معاملاتی داشته باشید.

پس از احراز هویت، کد بورسی صادر و نام کاربری و کلمه عبور پس از یک هفته برای ورود به سامانه معاملاتی از طریق ایمیل و یا پیامک ارسال می شود.

سوالات متداول

چه اطلاعاتی را برای ثبت نام در سامانه سجام باید وارد کرد؟

اطلاعات هویتی ( نام و نام خانوادگی،تاریخ تولد،کدملی ،شماره شناسنامه و …) ، اطلاعات ارتباطی (استان،شهر،خیابان،کدپستی،ایمیل و …) و اطلاعات حساب بانکی(بانک،شعبه،شماره حساب و شبا و …)

 هزینه ثبت نام و احراز هویت سجام چقدر است؟ 

 در ثبت نام اینترنتی سامانه سجام بورس، باید مبلغ ۱۰,۰۰۰ تومان به صورت آنلاین پرداخت نمایند و در مرحله احراز هویت در دفاتر پیشخوان می بایست مبلغ ۵,٠٠٠ تومان پرداخت شود.

چه مدارکی برای دریافت کد بورس نیاز می باشد؟

اصل و کپی شناسنامه،اصل و کپی کارت ملی، مشخصات حساب بانکی (نام بانک، شماره حساب، شماره شبا، کد و نام شعبه، نوع حساب)، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی، تکمیل فرم درخواست کد معاملات، آنلاین (قرارداد معاملات برخط)، تکمیل فرم قرارداد انجام معاملات اینترنتی

 

 

منبع:https://dadmehromid.com/samane-sejam/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

جهت تنظیم قرارداد نکات حقوقی بسیاری لازم است رعایت شود که در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است هیچ گاه به نتیجه دلخواه و هدف قرارداد نرسیم یا این که حتی با پیگیری آن در دادگاه نیز به حق و حقوق قانونی خود نتوانیم دست پیدا کنیم پس بهتراست که به یک وکیل تنظیم قراردادها یا وکیل دادگستری متخصص و مجرب در امور قراردادها مراجعه نماییم و از ایشان راهنمایی بگیریم.

 

تنظیم انواع قراردادهای حقوقی نکات ریز و تعهدات مختلفی را شامل می‌شود. تنظیم قرارداد حرفه ای از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی جلوگیری می‌کند. تیم حقوقی دادمهر امید دارای تجربه‌ای گسترده در تنظیم قراردادهای تخصصی می باشد.

 

منبع:https://dadmehromid.com/contracts/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

علاوه بر درج مشخصات طرفین در دادخواست ، قسمت دیگر تعیین خواسته و بهای آن است که تعیین صحیح آن نقش بسیار مهمی در صدور حکم خواهد داشت. خواسته یا مالی است و یا غیر مالی ؛ بعنوان مثال در صورتی که از شخصی طلبی داریم ، بایستی میزان و مبلغ آن را در دادخواست قید نماییم، همچنین اگر مردی که همسرش منزل را ترک کرده است ، باید در قسمت خواسته الزام به تمکین وی را درج کند.

 

اگر نیاز به تنظیم دادخواست و شکوائیه دارید، بهترین وکلا و مشاوران حقوقی ما آماده خدمت رسانی به شما در این زمینه هستند. همچنین در این مسیر حداکثر پشتیبانی را از شما خواهند کرد.

 

منبع:https://dadmehromid.com/legal-petition/

  • امیر سینائی
  • ۰
  • ۰

اگر نیاز به تنظیم لایحه حقوقی و کیفری دارید، بهترین وکلا و مشاوران حقوقی موسسه دادمهر امید آرون آماده خدمت رسانی به شما در این زمینه هستند. همپچنین در این مسیر حداکثر پشتیبانی و کمک را به شما انجام خواهند کرد.

اگر چه لایحه در قانون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اما این اسم کماکان برای بسیاری از افراد ناآشناست و چیزی در مورد آن نمی‌دانند. عده دیگری نیز فقط اسم لایحه را از رسانه‌های عمومی شنیده‌اند. به عنوان مثال در اخبار می‌شنوند که “دولت لایحه خود را به مجلس تقدیم کرده است”. اما در واقع چیزی از معنا و مفهوم آن نمی‌دانند. لذا بر آن شدیم تا به منظور ارتقا اطلاعات شما عزیزان در این رابطه توضیحاتی در مورد لایحه، لزوم نوشتن لایحه و وجه تمایز لایحه قانونی و دولتی را ذکر نماییم.

 

منبع:https://dadmehromid.com/legal-bill/

  • امیر سینائی