در حال حاضر
پوما بیش از ۱۰۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد و محصولاتش را به بیش از ۱۲۰ کشور توزیع میکند. این شرکت در سال مالی ۲۰۰۳ درآمد ۱.۲۷۴ میلیارد یورویی داشت. پوما حامی مالی تجاری مجموعه انیمیشنهای سال ۲۰۰۲، Hungry Heart: Wild Striker بود، و پیراهنها و لباسهای ورزشی آن برند پوما را داشتند. کفش پوما یکی از برندهای صدرنشین پس از ریباک، آدیداس و نایک است.
این شرکت از سال ۱۹۹۳، تحت مدیریت مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره، یوخن زایتس بوده است. قرارداد وی در اکتبر ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۲ تمدید شد.
معلم مُد ژاپنی، میهارا یاسوهیرو، برای خلق خط تولید کتانیهای گران و بسیار مفهومی با پوما همکاری کرد.
پوما تولیدکنندهی اصلی کفشهای رانندگی و لباسهای اتومبیلرانی است. آنها تولیدکنندهی اصلی لباسهای فرمول یک و ناسکار هستند. این شرکت حق حمایت مالی قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶، تیم ملی فوتبال ایتالیا را برد و لباسهای این تیم را تهیه کرد و حامی مالی آنها بود. آنها با فراری، دوکاتی و بی ام و شریک شدند و کفشهای پوما-فراری، پوما-دوکاتی و پوما-بی ام و را تولید کردند. در ۱۵ مارس ۲۰۰۷ پوما خط تولید لباسهای ۲۰۰۸/۲۰۰۷ یک باشگاه را به راه انداخت، و باشگاه برزیلی جرمیو اولین باشگاهی بود که از فناوری دوخت لیزری استفاده میکرد – چیزی مشابه لباسهای تیم ایتالیا در جام جهانی – چون فصل آنها شش ماه زودتر از باشگاههای اروپایی آغاز میشود.
ریحانا به عنوان مدیر خلاقیت پوما بر جهتگیری خط لباسهای زنان در دسامبر ۲۰۱۴ نظارت داشت.
نسخههای خاص کفشهای فوتبال King
در سال ۲۰۰۸ پوما ۴۰امین سالگرد مدل کفشهای “King” را نسخهی سالگرد ویژهای جشن گرفت، یعنی مدل King XL (XL در الفبای لاتین همان ۴۰ است) که به یادبود فوتبالیست پرتغالی، اوزه بیو، طراحی شده بود که در سال ۱۹۶۸ با کفشهای King ۴۲ گل را به ثمر رسانده و جایزهی کفش طلایی گلزن اول اروپا را برده بود. پوما به پخش نسخههای جدید سری King ادامه داده است و نسخهی سال ۲۰۰۹ را برای تجلیل از گلزن تاریخ ایتالیا و به خصوص Puma King XL Italia را به افتخار مربی دو بار برندهی جام جهانی، ویتوریو پوزو، عرضه کرده است.
در سال ۲۰۱۰ مدل King به یادبود ۵۰امین سال تولد دیگو مارادونا و به همراه مدلی به نام Puma King Diego Finale عرضه شد. این نسخه به رنگ تیم ملی فوتبال آرژانتین تهیه شد.
تصاحب توسط PPR
در فوریه ۲۰۰۷ پوما گزارش کرد که سود این شرکت تا ۲۶ درصد سقوط کرده و طی سه ماه پایانی ۲۰۰۶ به ۳۲.۸ میلیون یورو رسیده است (۴۳ میلیون دلار؛ ۲۲ میلیون پوند). بخش اعظم افت سود به خاطر هزینههای بالاتر مربوط به گسترش بود؛ فروش بیش از یک سوم افزایش یافت و به ۴۸۰.۶ میلیون یورو رسید.
در اوایل آوریل ۲۰۰۷ سهام پوما رشد ۲۹.۲۵ یورویی در هر سهم داشت – یا حدود ۱۰.۲ درصد، ۳۱۵.۲۴ یورو در هر سهم. در ۱۰ اوریل ۲۰۰۷ خردهفروش و مالک برند فرانسوی گوچی، Pinault-Printemps-Redoute (PPR)، اعلام کرد که ۲۷ درصد سهم پوما را خریده است و اینگونه راه را برای تملک کامل هموار کرد. این قرارداد برای پوما ۵.۳ میلیارد یورو ارزش داشت. PPR گفت که پس از خرید سهم کوچکتر، تملک دوستانهی پوما به ارزش هر سهم ۳۳۰ یورو را عملی میکند. هیئت مدیرهی پوما از این حرکت استقبال کرد و گفت که این کار منصفانه است و بهترین منافع را برای این شرکت دارد.
از ۱۷ جولای ۲۰۰۷، PPR مالک ۶۲.۱ درصد سهام پوما است. گرچه PPR مالک بخش اعظم سهام پوما است، اما پوما همچنان شرکتی مستقل محسوب میشود.
در جولای ۲۰۱۱ این شرکت از Aktiengesellschaft (شرکت سهامی عام با مسئولیت محدود آلمانی) به SocietasEuropaea، معادل اتحادیهی اروپایی آن، بدل شد و نامش را از Puma AG Rudolf Dassler Sport به Puma SE تغییر داد. در همان زمان فرانس کُخ جانشین یوخن زایتس شد و زایتس رئیس هیئت مدیره شد.
مناقشه
راهکارهای استخدام
سازمانهای حامی تجارت منصفانه و حقوق کارگر، راهکارهای استخدامی پوما در کارخانههای جهان در حال توسعه را نقد نکردند – عمدتا در رابطه با کارگران چین، ترکیه، السالواردور، و اندونزی.
پوما مانند بسیاری از شرکتهای جهانیشده، معتقد است که «انعطافپذیری نیروی کار همچنان یکی از مولفههای کلیدی تضمینکنندهی بقا و رشد شرکتهای منفرد است.» این راهکارهای کاری «انعطافپذیر»، امکان تولید سریع و ارزان را به شرکت میدهد اما این کار اغلب تحت شرایط سوءاستفادهجویانه انجام میشود.
آزادی تشکیل اتحادیه
فهرست عرضهکنندگان سال کفش برشکا شامل حدود ۳۵۰ مورد میشد که اغلب آنها در آسیا و عمدتا چین و سپس ویتنام واقع بودند. طبق گزارش پوما، در این مناطق اجرای حق آزادی و معاملهی جمعی دشوار است. طبق حقوق بشر و سازمانهای کار، پوما سیاستهای کافی برای تشویق عرضهکنندگان به تایید حقوق اتحادیههای کارگری ندارد. پوما عرضهکنندگان را به دادن اجازه به تشکیل اتحادیههای کارگری و امضای توافق دسترسی به اتحادیه، ملزم نمیکند.
پوما دائما قراردادهای کوتاهمدت با عرضهکنندگانش منعقد میکند که یعنی در هر زمانی میتوانند محل و کارگران را ترک کنند – اگر بتوانند منبع ارزانتری در جایی دیگر برای محصولاتشان پیدا کنند. این عدم ثبات، انگیزهی خوبی به کارخانههای عرضهکننده برای احترام به حقوق کارگران نمیدهد. برای مثال پوما در سال ۲۰۰۴ درست بعد از توقف تبعیض برضد اتحادیههای کارگری در کارخانهی لیان تای در تایلند، تصمیم گرفت سفارش پوشاک از این کارخانه را متوقف کند. در رویدادی دیگر، پس از شکلگیری یک اتحادیهی مستقل در یکی از عرضهکنندگان مکزیکی پوما، این شرکت سفارش از این کارخانه را کاهش داد.
پوما اقدامی در جهت به حداقلرساندن استفاده از قراردادهای کوتاهمدت به عمل نیاورده است، گرچه رواج این قراردادها جو ناامنی اقتصادی ایجاد کرده و سازماندهی کارگران را دشوار میسازد.
دستمزدهای پایین
در تعدادی از مناطق، کارگران پوشاک ورزشی صراحتا به ناکافی بودن دستمزدهایشان اعتراض کردند. پوما هنوز تعهد کاملی به پرداخت حداقل دستمزد ندارد. پوما در حال حاضر در حال انجام پژوهشی در مورد یافتن راهحلی عملی برای مشکل دستمزد پایین در آسیا است و با عرضهکنندگانی در اندونزی، هند و کامبوج همکاری میکند تا امکانپذیری حداقل دستمزد را ارزیابی کند. سازمانهای کار نظیر Asia Floor Wage، امیدوارند این فرایند به اجرای حداقل دستمزد در آینده منتهی شود. در این میان پوما پذیرفته است که هنوز برای تبعیت کامل از حداقل دستمزد در تعدادی از کارخانجات عرضهکننده تلاش میکند.
گامهایی در جهت درست
این شرکت گامهایی را در حهت شفافیت بیشتر برداشته است. در سال ۲۰۰۰ پوما بازرسی از تمام عرضهکنندگانش را طبق مبنایی سالانه آغاز کرد، و نتایج را در گزارشهای پایداریش، در دسترس قرار میدهد. از سال ۲۰۰۵، این شرکت علنا فهرستی از عرضهکنندگانش را ارائه کرده است.
پوما تعهد زیادی به احترام به حقوق کارگران در برخی مناطق دارد. برای مثال پوما به خاطر تولیدات ساخت استرالیا، مجوز پوشاک اخلاقی استرالیا را کسب کرد. این مجوز دوستدار-کار تنها در مورد درصد کمی از تولیدات کلی پوما اعمال میشود.
راهکارهای زیست محیطی
در جولای ۲۰۱۱ پوما – در کنار دیگر برندهای اصلی پوشاک ورزشی و مُد نظیر نایک، آدیداس و ابرکرامبی و فیچ – موضوع گزارش گروه زیست محیطی صلح سبز تحت عنوان «خشکشویی کثیف» بود. پوما متهم به همکاری با عرضهکنندگان چینی شده است که طبق یافتههای این گزارش، به در آلودگی رودخانههای یانگ تسه و پِرل نقش داشتند. نمونههای به دست آمده از یکی از کارخانجات متعلق به Youngor Group واقع در دلتای رودخانهی یانگ تسه و مکانی دیگر متعلق به کارخانهی Well Dyeing واقع در انشعاب دلتای رودخانهی پِرل، حاکی از حضور مواد شیمیایی خطرناک و پایدار مخلکنندهی هورمون بود، از جمله آلکیلفنولها، ترکیبات فلوری و پرفلورواکتان سولفونات.
کمتر از دو هفته پس از انتشار گزارش خشکشویی کثیف، پوما تعهدی عمومی داد که به مسائل مطرح شده توسط صلح سبز رسیدگی کند. بیانیهی این شرکت حاکی از این بود که «پوما متعهد به حذف تخلیهی مواد شیمیایی خطرناک از کل چرخهی زندگی و تمام رویههای تولید مربوط به ساخت و استفاده از محصولات پوما است.» صلح سبز، تعهد پوما به حذف تمام مواد شیمیایی خطرناک از کل چرخهی عمر محصولات و در چرخهی عرضهی جهانی تا ۲۰۲۰ را تایید کرد.
خط زمان
• ۱۹۲۰: رودولف داسلر و برادرش آدولف تولید کفشهای ورزشی را آغاز کردند
• ۱۹۲۴: تاسیس GebrüderDasslerSchuhfabrik در هرزوگنوراش، آلمان
• ۱۹۴۸: تاسیس Puma Schuhfabrik Rudolf Dassler (۱ اکتبر)، معرفی ATOM، اولین کفش فوتبال پوما
• ۱۹۴۹: رودولف داسلر ایدهی کفشهای فوتبال با استوکهای متحرک را مطرح کرد. او کار خود روی تهیه و تولید آنها را آغاز کرد
• ۱۹۵۲: معرفی SUPER ATOM
• ۱۹۵۳: تهیهی جانشین ATOM: BRASIL
• ۱۹۵۸: معرفی امضای “FORMSTRIPE” پوما در جام جهانی در سوئد
• ۱۹۵۹: این شرکت به شراکت محدود به نام Puma-Sportschuhfabriken Rudolf Dassler KG تبدیل شد
• ۱۹۶۰: معرفی تکنیک تولید جوش برقی
• ۱۹۶۶: عرضهی WEMBLEY، مدل قبل از Puma King
• ۱۹۶۸: معرفی KING افسانهای. پوما اولین تولیدکنندهای است که کفشهای ورزشی دارای چفت Velcro عرضه میکند.
• ۱۹۶۸: عرضهی SUEDE
• ۱۹۷۳: عرضهی CLYDE. طراحی شده برای بازیکن بسکتبال، والت کلاید فریزیر، به عنوان نسخهی فراگیرتر SUEDE
• ۱۹۷۴: درگذشت رودولف داسلر. پسرانش آرمین و گِرد مدیریت شرکت را به عهده گرفتند
• ۱۹۷۶: معرفی فناوری S.P.A
• ۱۹۸۶: تبدیل به شرکت سهامی
• ۱۹۸۹: عرضهی سیستم کفش ورزشی TRINOMIC
• ۱۹۸۹: پسران رودولف، آرمین و گِرد، بر سر فروش ۷۲ درصد سهم خود از پوما به شرکت سوییسی Cosa Liebermann SA توافق کردند
• ۱۹۹۰: معرفی INSPECTOR، سیستم کنترل رشد برای کفشهای کودکان
• ۱۹۹۱: عرضهی کفش ورزشی DISK SYSTEM
• ۱۹۹۲: افزایش سرمایه تا ۲۰ میلیون مارک، رسیدن سرمایهی سهم به ۷۰ میلیون مارک
• ۱۹۹۳: یوخن زایتس به سمت مدیرعاملی و رئیس هیئت مدیره منصوب میشود، Proventus/Aritmos B.V به سهامدار اصلی بدل میشود
• ۱۹۹۴: اولین سود از زمان ثبت IPO شرکت در سال ۱۹۸۶
• ۱۹۹۶: پوما در فهرست شاخص M-DAX آلمان قرار میگیرد؛ معرفی فناوری CELL، اولین کفهی میانی بدون فوم
• ۱۹۹۷: عرضهی CELLERATOR
• ۱۹۹۸: پوما همکاری با جیل ساندر طراح را آغاز میکند
• ۱۹۹۹: پوما به عرضهکنندهی رسمی NFL بدل میشود، میراثی بازتابیافته در شکل حروف عددی پیراهن ورزشی Tennessee Titans که هنوز از طرح اصلی پوما استفاده می÷کند. پوما تولیدکنندهی متحد هر دو تیم Super Bowl در آن سال بود: Titans و St. Louis Rams.
• ۲۰۰۰: تولید کفش ضدآتش با مشارکت پورشه و اسپارکو
• ۲۰۰۱: خرید Scandinavian Tretorn Group
• ۲۰۰۲: زمانی که ریباک به عنوان تنها حامی مالی اصلی لیگ به مدت ۱۰ سال اعلام میشود (۲۰۱۱-۲۰۰۲)، پوما به حق تصدی عرضهکنندگی برای NFL پایان میدهد
• ۲۰۰۲: عرضهی SHUDOH
• ۲۰۰۳: سهامدار اصلی، Monarchy/Regency، سهام سرمایهگذاریکردهی خود را به سرمایهگذاران سازمانی گسترده میفروشد
• ۲۰۰۴: شراکت جمعی با طراح مشهور جهانی، فیلیپ استارک
• ۲۰۰۵: Mayfair Vermögensverwaltungsgesellschaftmbh کل ۱۶.۹۱ درصد سرمایهگذاری در سهام را میخرد
• ۲۰۰۶: این شرکت در فهرست شاخص پایداری داو جونز قرار میگیرد؛ معرفی مفهوم S.A.F.E، ابزاری خاص برای بهبود مستمر استانداردهای اجتماعی و زیست محیطی. مجموعهی کفش در همکاری با الکساندر مککویین. ایتالیا قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ میشود. به خاطر حمایت مالی پوما از تیم ملی ایتالیا، بسیاری ا بازیکنان تیم، کفشهای پوما را پوشیدند
• ۲۰۰۷: تملک داوطلبانهی عمومی توسط Pinault-Printemps-Redoute (PPR)؛ تمدید قرارداد یا یوخن زایتس تا پنج سال
• ۲۰۰۸: ملودی هریس-ینسباخ معاون مدیرعامل میشود؛ حسین چالایان، طراح و هنرمند، مدیر خلاقیت میشود، پوما نیز اکثریت سهم شرکت چالایان و حسین چالایان را میخرد
• ۲۰۱۰: قرارداد دوساله برای تهیهی لوازم نیوکاسل یونایتد، Motherwell, Hibernian, Burnley & Preston North End از فصل ۱۱-۲۰۱۰
• ۲۰۱۰: پوما اعلام کرد که ۱۰۰ درصد Cobra Golf مستقر در کارلزبد کالیفرنیا را از شرکت Fortune Brands می÷خرد اما هیچگونه جزییات مالی ارائه نداد
• ۲۰۱۱: امضای قرارداد برای تهیهی لوازم تیم دینامو زاگرب از فصل ۱۲-۲۰۱۱
• ۲۰۱۱: امضای قرارداد سه ساله با قهرمان لیگ دسته یک، Brisbane Roar
• ۲۰۱۲: امضای قرارداد هشت ساله برای تهیهی لوازم بورسیا دورتموند، از فصل ۱۳-۲۰۱۲
• ۲۰۱۳: امضای قرارداد پنج ساله برای تهیهی لوازم تیم رنجرز از فصل ۱۴-۲۰۱۳
• ۲۰۱۳: توافق برای تهیهی وولورهمپون واندررز طی قراردادی چهار ساله
• ۲۰۱۳: امضای قراردادی پنج ساله با تیم ستاره سرخ بلگراد از صربستان
• ۲۰۱۴: امضای قراردادی پنج ساله به ارزش ۳۰ میلیون پوند در سال با آرسنال
• ۲۰۱۴: ریحانا مدیر خلاقیت پوما نام گرفت تا بر جهتگیری خط تولید پوشاک زنان نظارت کند، و به عنوان سفیر این برند، به ورزشکاران مشهوری نظیر اوسین بولت و ماریو بالوتلی بپیوندد.
حمایت مالی
پوما حامی مالی رویدادها و هویتهای ورزشی در آلمان و سراسر جهان است. این شرکت جامی مالی فوتبالیستهای و تیمهای ملی فوتبال متعدد است؛ “FORMSTRIPE” به طور خاص حضور زیادی در آفریقا دارد. پوما حامی مالی تعدادی از باشگاههای بوندسلیگا و مهمتر از همه بورسیا دورتموند است.
پوما در کریکت حمای مالی رسمی Sunrisers Hyderabad (نمایندهی شهر حیدرآباد) و Rajasthan Royals (نمایندهی شهر جیپور) در لیگ برتر هند است. کریکتبازان بینالمللی نظیر یووراج سینگ (هند)، کریگ کیسوتر (انگلستان)، آدام گیلکریست (استرالیا) و برندان مککولوم (نیوزیلند) از این برند حمایت میکنند و از لوازم کریکت این برند استفاده میکنند.
پوما در اتحادیه راگبی نیز قراردادی هشت ساله را به عنوان حامی مالی اصلی تیم Irish Rugby به امضا رسانده است که از فصل ۱۰-۲۰۰۹ آغاز میشود. پوما لوازم تیم، لوازم مدل، و تجهیزات تمرین این تیم را تامین میکند. پوما حامی مالی Bath Rugby انگلیس نیز میباشد.
پوما در گلف حامی مالی ریکی فاولر و جوناس بلیکست است.
پوما در دو و میدانی به عنوان حامی مالی اوسین بولت و تیم دوی کاماییکا مشهور است.
پوما حامی مالی برنامهی وبی The Legion of Extraordinary Dancers نیز میباشد.
در ژانویه ۲۰۱۴ پوما و باشگاه آرسنال بر سر مشارکت بلندمدت توافق کردند که این امر حاکی از بزرگترین قرارداد در تاریخ هر دو سازمان است. اخیرا اعلام شده است که توپ Puma EvoPower ۱ Statement برای سوپرلیگ هند مورد استفاده قرار میگیرد. پوما حامی مالی لوازم رسمی تیم ISL با نام Kerala Blasters، به مالکیت مشترک اسطورهی کریکت، ساچین تندالکار، نیز میباشد.
امروزه پوما دارد شانه به شانه شرکت های فعال در رشته های مختلف ورزشی فعالیت میکند و اصلا دوست ندارد از آنها عقب بماند و همچنان در این عرصه میتازد.
- ۰۱/۱۲/۰۱