اخبار و آموزش آی تی کامپیوتر و نرم افزار

  • ۰
  • ۰

در قانون جدید زندان برای پرداخت مهریه در سال 99 سعی شده است تا از زندانی شدن افراد برای مهریه های بیش از 100 سکه جلوگیری شده و تا حدالامکان حکم جلب صادر نگردد.

مهریه مالی است که به هنگام عقد نکاح، برابر ضوابط شرع و رسم و عادت از طرف زوج به زوجه پرداخت می‌شود و صداق، صداقیه، کابین و فرض هم نامیده می‌شود .

به استناد ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. همانگونه که از این ماده مشخص می‌شود، به محض اینکه عقدی میان طرفین واقع شد، زن مالک مهر می‌شود و هیچ چیز نمی‌تواند جلوی این مالکیت را بگیرد.

مهریه اگر مال معین نباشد که به مالکیت زن دراید چه در عقد دائم و چه در عقد موقت دینی است بر ذمه مرد و مثل هر طلب دیگری، طلبکار میتواند برای مطالبه آن به دادگاه رجوع نماید.

در مهریه نیز زن میتواند برای مطالبه مهریه خود از طریق دادگاه خانواده و یا اجرای ثبت اقدام نماید.

قانون جدید مهریه سال 99

در سال قبل بحث هایی در مورد کاهش سقف مهریه در کشور شنیده شد.از جمله شایعاتی مبنی بر کاهش سقف 110 سکه مهریه برای جلب زوج به تعداد 55 سکه شنیده شد.

البته هنوز قانونی در این مورد به تصویب نرسیده است.بنابراین در سال قبل تغییری در قانون مهریه به وجود نیامده است و باید دید که در سال 99 چه قوانینی وضع خواهد شد.

بنابراین در قانون جدید زندان برای مهریه همانند گذشته پرداخت نکردن مهریه تا 110 سکه مشمول حکم جلب خواهد شد.تنها کاری که زوج پس از اجرا گذاشته شدن مهریه می تواند انجام دهد در خواست اعسار از پرداخت مهریه است.

 

اگر زوج دادخواست اعسار و تقسیط مهریه داده باشد اما اقساط پرداخت نشود، معمولا بعد از عدم پرداخت دو یا سه قسط معوقه، حکم جلب او بابت مهریه صادر شود.

البته قوه قضاییه در تلاش است که با توجه به افزایش بی رویه قیمت سکه، اقساط مهریه متناسب توان زوج باشد و ثانیا حتی الامکان کسی به زندان نرود.

قانون جدید مهریه در مجلس

بر اساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی از جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع می باشد، مگر در صورتی که زوجه ملائت مالی محکوم‌علیه و امتناع وی از پرداخت محکوم‌ به را اثبات کند.

اما به عقیده بسیاری از کارشناسان اگر قرار باشد نحوه اجرای محکومیت های مالی تغییر یابد، نیازمند اصلاح قانون است.

البته این روند پروسه ای دارد که از کمیسیون قضایی مجلس شروع، در صحن علنی مجلس تصویب و بعد از نظر نهایی شورای نگهبان لازم الاجرا می شود.

بنانراین بر اساس قانونی که قرار است در مجلس بررسی شود ابتدا ابلاغیه پرداخت برای زوج ارسال می شود که در صورت استطاعت مالی مهریه پرداخت شده و موضوع خاتمه می یابد.

 

بر اساس گفته های سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی طرحی در کارگروه این کمیسیون تصویب شده است که به موجب آن مردانی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند حتی برای مهریه یک سکه هم به زندان نمی‌روند.

وی توضیح داد: اما اگر آن مرد ملائت داشته باشد و مهریه را پرداخت نکند و علی رغم توان مالی لجبازی کند قانون می‌تواند ورود کند و از او مهریه را بگیرد.

قانون جدید حذف زندان مهریه

باتوجه به دستورالعمل جدید صادره از قوه قضاییه مردانی که اعسار خود را به پرداخت مهریه به صورت یک جا اعلام نمایند و اعسار آن‌ها از طرف دادگاه مورد تایید واقع گردد، زندانی نمی‌شوند و محکوم به پرداخت مهریه به صورت اقساطی با تشخیص مقام محترم قضایی می‌گردند.

در قانون جدید زندان برای مهریه بر خلاف تصور عامه مردم، مهریه بیش از ۱۱۰ سکه قابل دریافت از طرف زوجه می باشد اما روال قانونی آن به این صورت مقرر شده است :

در صورتی که مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه باشد، مرد به هر نحوی مکلف به پرداخت آن بوده و عدم پرداخت از جانب وی سبب صدور حکم جلب خواهد شد.

اما در مورد مهریه بیش از ۱۱۰ سکه زوجه بایستی اموال شوهرش را به دادگاه معرفی نماید تا دادگاه نسبت به توقیف و تامین اموال اقدام نماید و حکم جلب برای مرد صادر نمی‌شود.

پرداخت مهریه از طریق دیه چگونه است؟

  دیه نوعی دین است و شخصی که دیه بر او استقرار پیدا می کند در واقع مال او محسوب می شود. همچنین در صورت فوت او در حکم اموال به جای مانده از میت حساب می گردد.

اموال به جای مانده از متوفی، طبق قانون ارث بین ورثه تقسیم خواهد شد.از این رو مهریه زن را نیز از طریق توقیف دیه می توان پرداخت کرد. 

 فرض کنیم مردی در یک حادثه فوت می کند و ورثه اش عبارت از یک پسر، پدر وهمسر می باشند.در این حالت مطابق قانون سهم پدر یک ششم و سهم همسر یک هشتم بوده و مازاد ترکه باید بین فرزندان تقسیم شود.

سئوالی که اینجا پیش می آید این است که آیا همسر او می تواند به جهت مطالبه مهریه، از دیه متوفی برداشت کند؟

اگر دیه را جزء اموال به جا مانده از متوفی محسوب کنیم و به بیان دیگر دیه را در حکم مال مقتول بدانیم پس از پرداخت بدهی های متوفی مابقی دیه را ورثه مانند سایر اموال به ارث می برند.

چون مهریه زن نیز بر عهده شوهرش بوده و دین است و اصولا دین ممتاز به حساب می آید با فوت زوج، همسرش می تواند دیه را که در حکم ماترک است بابت مهر خود قبل از تقسیم آن بین وارث به عنوان سهم الارثی توقیف کند.

زوجه برای مطالبه مهریه اش باید به دادگاه حقوقی مراجعه و دادخواست تقدیم کند و اگر قصد توقیف دیه را دارد باید درخواست تامین خواسته نیز بکند.

این مقاله نیز به شما کمک می کند: درچه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

آیا زن با بخشش مهریه می تواند طلاق بگیرد؟ 

بهره مندی زن از حق طلاق و بخشش مهریه دو موضوع جدا از هم هستند که گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند.در طلاق توافقی یا درخواست طلاق از طرف زن، زوجه معمولا مقداری از مهریه را در ازای طلاق از همسرش می بخشد.

 

البته این بخشش هیچ ارتباطی با به عدم پرداخت مهریه به زن حتی پس از طلاق نیز نداشته و مرد باید حتی در صورت حصول طلاق توافقی، مهریه همسر خود را پرداخت کند.


سوالات متداول

1-مدت زمان زندانی شدن زوج بابت مهریه چقدر می باشد؟

تا زمانیکه زوج دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ارائه نکند و یا توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد در حبس خواهد ماند.

2- چگونه می توان حکم جلب مرد را بابت عدم پرداخت مهریه گرفت؟

در صورتی که زوج دادخواست اعسار داده باشند نمی توانید او را جلب کنید تا تکلیف اعسار مشخص شود. در صورتی که ایشان توانایی پرداخت اقساط مهریه را نداشت می تواند حکم جلب بگیرید.

3-اگر پس از مطالبه مهریه خودروی خود را به نام دیگری کنیم، مرتکب جرم شده ایم؟

انتقال اموال قبل از دادخواست مطالبه مهریه،مشکلی ندارد. اما اگرانتقال اموال بعد از دادخواست مهریه باشد،فرار از دین محسوب می شود و می توان درخواست توقیف آن را داد.

4- محاسبه مهریه در اجرای ثبت اسناد و دادگاه ها چگونه است؟

دراجرای ثبت محاسبه مهریه بر اساس زمان درخواست و در دادگاه محاسبه بر اساس زمان اجرای حکم می باشد.

5-اگر شوهرم به خارج از کشور رفته باشد می توان از پدرش مطالبه مهریه کرد؟

خیر مهریه خود را از پدر زوج نمیتوانید مطالبه نمائید.تنها اگر شوهر شما اموالی در داخل کشور داشته باشد می توانید آن را توقیف کنید.

 

منبع:https://dadmehromid.com/mehriye-law/

  • ۹۹/۰۱/۰۶
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی