اخبار و آموزش آی تی کامپیوتر و نرم افزار

  • ۰
  • ۰

ثبت نام در سامانه سجام بورس پیش نیاز هر فعالیت بورسی برای افراد حقیقی و حقوقی می باشد.امروز می خواهیم ثبت نام سامانه سجام و دریافت کد بورسی در 5 دقیقه را آموزش ببینیم.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، جهت اجرای قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم اقدام به راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) کرده است.

تمامی افراد فعال در بازار سرمایه اعم از بازار اوراق بهادار و بورس های کالا لازم است در این سامانه ثبت نام خود را انجام دهند.

این سامانه به منظور یکپارچه سازی خدمات زیرساختی و فراگیر برای همه فعالان بازار سرمایه از طرف سازمان بورس در اختیار سهامداران و تمامی افراد دارنده کد بورس و کارگزاری‌ها قرار گرفته است.

ثبت نام در سامانه سجام بورس یکبار برای همیشه و یکبار برای کلیه افراد حقیقی و حقوقی، همچنین افراد ایرانی و خارجی صورت می‌گیرد از مزایای ثبت نام در سایت سجام بورس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

عناوین مطلب

تنها با یک بار ثبت نام کردن در سامانه سجام بورس، از این پس قادر خواهید بود :

  • به تمامی سرویس های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید.
  • در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوقهای سرمایه گذاری،شرکتهای تامین سرمایه و … نیاز به شناسایی کامل مجدد نخواهید داشت.
  • ارسال تمامی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطی ارائه شده از سوی شما در سامانه سجام انجام می گیرد.
  • شما قادر خواهید بود تغییر اطلاعات ارتباطی خود از جمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقیماً اعمال نمایید.
  • پرداخت کلیه مطالبات و عایدی نقدی شما در بازار سرمایه به شماره حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز خواهد شد و شما قادر خواهید بود شماره حسابتان را حسب صلاح دید تغییر دهید.

ثبت ‌نام سامانه سجام برای اشخاص حقیقی

۱- برای ثبت نام در سامانه سجام، اینجا کلیک کنید.

ثبت ‌نام سامانه سجام

۲- متن مربوط به مزایا و خدمات سجام را مطالعه و در صورت موافقت تایید نموده و به صفحه اصلی ثبت ‌نام وارد شوید.

ثبت ‌نام سامانه سجام برای اشخاص حقیقی

۳- ثبت‌نام در سجام را انتخاب نمایید. شماره همراه خود را وارد نموده و پس از وارد کردن کد امنیتی، بر روی “دریافت کد تایید” کلیک کنید.

ورود تلفن همراه سجام

اکنون کد ۴ رقمی به شماره همراه ثبت شده شما، پیامک می‌شود. پس از ورود و تایید به مرحله بعد وارد شوید.

۴- در این مرحله مشتری حقیقی را انتخاب نموده و پس از وارد کردن تابعیت و کد ملی وارد مرحله بعدی ثبت ‌نام شوید.همچنین باید کد تایید که در مرحله قبل وارد کردید را دریافت کنید.

اطلاعات اشخاص حقیقی سجام

۵- در این بخش باید هزینه ثبت ‌نام در سامانه سجام را به مبلغ ۱۰۰ هزار ریال از طریق درگاه اینترنتی بانک موردنظر خود پرداخت می‌نمایید.

روی گزینه “پرداخت” کلیک کنید:

انتخاب درگاه پرداخت سجام

سپس یک از درگاه های بانکی زیر را انتخاب می کنید:

درگاه بانکی سجام

اکنون با پیغام موفقیت آمیز بودن پرداخت هزینه ثبت نام در سامانه سجام بورس رو به رو می شوید:

پرداخت هزینه ثبت نام سجام

اطلاعات هویتی

۶- پس از تایید پرداخت، اطلاعات هویتی ( نام و نام خانوادگی،تاریخ تولد،کدملی ،شماره شناسنامه و …) و یا موارد خواسته شده را تکمیل نمایید.

اطلاعات هویتی سجام

۷- پس از تایید اطلاعات هویتی نوبت به وارد کردن اطلاعات نماینده می رسد.اگر اطلاعات وارده مربوط به شخص شما می باشد در منوی پایین “اصیل” را انتخاب و برروی گزینه “ادامه مرحله بعد” را کلیک کنید.

در صورتی که به نمایندگی از کسی می خواهید در سامانه سجام ثبت نام کنید گزینه “نماینده قانونی” را انتخاب کنید.

بنابراین شما بر اساس اینکه اطلاعات خودتان را وارد سامانه می کنید یا اینکه به عنوان نماینده قانونی می خواهید اطلاعات فرد دیگری را وارد نمایید باید گزینه مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

سمت و شرایط نماینده سجام

نماینده قانونی ممکن است به یکی از حالتهای زیر باشد :

  • وکیل: که به نمایندگی از کسی که وکالت او را به عهده دارد (موکل) اقدام نماید.
  • ولی قهری: که عبارت است از پدر یا پدر بزرگ فرزندان صغیر که هنوز به سن قانونی نرسیده اند .
  • وصی: که بر اساس وصیت کسی که فوت نموده به انجام کاری برای ((فرد فوت شده)) (متوفی) مامور شده است .
  • قیم: کسی که به موجب حکم مقام قضایی ذیصلاح سرپرستی فرد یا افرادی را بر عهده دارد که خودشان نمی توانند معامله کنند و از نظر قانونی محجور تلقی می شوند.

8-این مرحله نوبت به ورود اطلاعات ارتباطی (استان،شهر،خیابان،کدپستی،ایمیل و …) می باشد.پس از ورود اطلاعات ستاره دار به مرحله بعد می رویم.

اطلاعات شغلی سجام

9-پس از ورود اطلاعات ارتباطی وارد مرحله بعدی که قسمت “کدهای سهامداری” می باشد می شویم.اگر کد سهامداری ندارید ایرادی ندارد ومی توانید به مرحله بعدی بروید.

کدهای سهامداری سجام

در صورتی که کد سهامداری دارید می توانید بعد از انتخاب نام بورس در فیلد مربوطه کد معاملاتی کد مربوطه را درج و با فشردن دکمه افزودن کد معاملاتی خود را به جدول اضافه نمایید .

سهام بورس سجام

10-در این مرحله باید اطلاعات شغلی خود را وارد کنید.در صورت انتخاب شغلی که فاقد آدرس مشخص است می توانید آدرس محل سکونت خود را وارد کنید.

اطلاعات شغلی

11-اکنون وارد بخش اطلاعات مالی می شویم که در اینجا چند سوال(مثل میزان آشنایی با مفاهیم مالی و یا سطح معاملات شما در بازار سرمایه) از شما پرسیده می شود.

فیلدهای ستاره دار را پر کرده و وارد مرحله بعد شوید.

 اطلاعات مالی سجام

اطلاعات حساب بانکی

12-حال نوبت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی(بانک،شعبه،شماره حساب و شبا و …) رسیده است.دقت کنید که اطلاعات خواسته شده از شما را درست وارد کنید.

اطلاعات حساب بانکی سجام

13-اطلاعات دریافتی شما در سامانه ذخیره گردید.در صورتی که از درستی و صحت این اطلاعات اطمینان دارید گزینه “تایید اطلاعات” را انتخاب کنید.

تکمیل ثبت نام سجام

14-سپس تعهد می دهید که اطلاعات وارد شده صحیح می باشد و در صورت بروز هرگونه تغییر مراتب را از طریق سامانه سجام اصلاح و اطلاع رسانی خواهید کرد.

تعهدات سامانه سجام بورس

15-تبریک! ثبت نام شما با موفقیت انجام گرفت.اکنون باید کد پیگیری در 24 ساعت آینده به شماره همراه شما پیامک گردد.

مرحله نهایی ثبت نام سجام

ورود به سامانه سجام

ابتدا وارد سامانه سجام می شوید :

ورود به سامانه سجام

در این مرحله ابتدا شماره موبایل که با آن در سامانه سجام ثبت نام کردید را به همراه کد امنیتی وارد می کنیم :

ورود به سجام

سپس کد تاییدی که برای شما ارسال شده را به همراه کد ملی خود وارد کرده و وارد سامانه سجام می شوید.

ورود به سامانه سجام بورس

مراحل پس از ثبت ‌نام سامانه سجام

بعد از دریافت پیامک کد پیگیری 10 رقمی می توانید جهت احراز هویت با در دست داشتن مدارک شناسایی به مراکز منتخب احراز هویت سجام مراجعه نمایید .

معمولا این مراکز شامل دفاتر پیشخوان می گردد.با مراجعه به لیست دفاتر پیشخوان دولت می توانید آدرس کلیه دفاتر معتبر پیشخوان دولت را جهت مراجعه مشاهده نمایید .

تا زمانی که در سامانه سجام، ثبت نام صورت نگیرد و احراز هویت سجام انجام نشود امکان احرازهویت غیرحضوری نخواهید داشت.

دریافت کد بورسی

هر فرد حقیقی می‌تواند با ارائه مدارک زیر برای دریافت کد بورس و فرابورس اقدام کند:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • مشخصات حساب بانکی (نام بانک، شماره حساب، شماره شبا، کد و نام شعبه، نوع حساب)
  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی
  • تکمیل فرم درخواست کد معاملات آنلاین (قرارداد معاملات برخط)
  • تکمیل فرم قرارداد انجام معاملات اینترنتی

کد بورسی اولین گام ورود به بورس است. دریافت کد بورسی رایگان بوده و با این شناسه می‌توانید معاملات بورسی و فرابورسی خود را به‌صورت آنلاین نیز انجام دهید.

در صورتیکه احراز هویت سجام را انجام داده اید باید احراز هویت کارگزاری مربوطه را نیز انجام دهید .برای فعالیت در بازار بورس باید در یکی از کارگزاری های مورد تأئید سازمان بورس حساب معاملاتی داشته باشید.

پس از احراز هویت، کد بورسی صادر و نام کاربری و کلمه عبور پس از یک هفته برای ورود به سامانه معاملاتی از طریق ایمیل و یا پیامک ارسال می شود.

سوالات متداول

چه اطلاعاتی را برای ثبت نام در سامانه سجام باید وارد کرد؟

اطلاعات هویتی ( نام و نام خانوادگی،تاریخ تولد،کدملی ،شماره شناسنامه و …) ، اطلاعات ارتباطی (استان،شهر،خیابان،کدپستی،ایمیل و …) و اطلاعات حساب بانکی(بانک،شعبه،شماره حساب و شبا و …)

 هزینه ثبت نام و احراز هویت سجام چقدر است؟ 

 در ثبت نام اینترنتی سامانه سجام بورس، باید مبلغ ۱۰,۰۰۰ تومان به صورت آنلاین پرداخت نمایند و در مرحله احراز هویت در دفاتر پیشخوان می بایست مبلغ ۵,٠٠٠ تومان پرداخت شود.

چه مدارکی برای دریافت کد بورس نیاز می باشد؟

اصل و کپی شناسنامه،اصل و کپی کارت ملی، مشخصات حساب بانکی (نام بانک، شماره حساب، شماره شبا، کد و نام شعبه، نوع حساب)، تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقیقی، تکمیل فرم درخواست کد معاملات، آنلاین (قرارداد معاملات برخط)، تکمیل فرم قرارداد انجام معاملات اینترنتی

 

 

منبع:https://dadmehromid.com/samane-sejam/

  • ۹۹/۰۲/۱۰
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی