اخبار و آموزش آی تی کامپیوتر و نرم افزار

  • ۰
  • ۰

طلاق توافقی فوری

بهترین و کوتاه‌ ترین راه برای رهایی از مشکلات ، عواقب جدایی و حفظ آبروی طرفین، طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجین است.

در طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجین شان و منزلت هر دو طرف حفظ شده و به دلیل زمان کوتاه آن، آسیب‌های بسیار کمتری به زوجین وارد می‌گردد.

در صورتی که زوجین، خود اقدام به ثبت طلاق توافقی نمایند، فرآیند صدور رای و ثبت طلاق توافقی بسته به شرایط تا 3 ماه نیز طول خواهد کشید، اما این زمان توسط وکلای ما بین 7 تا 10 روز کاری انجام می گیرد.

آنچه بررسی می کنیم :

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجین شامل 7 مرحله اصلی می باشد که انجام این فرایند باید توسط زوجین یا وکیل آنها اقدام گردد:

  •  اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق
  •  تنظیم دادخواست
  •  تعیین وقت دادرسی
  • حضور در دادگاه
  • حضور در جلسات مشاوره
  • احراز عدم بارداری زوجه
  • صدور گواهی عدم امکان سازش

جلسات مشاوره طلاق توافقی

الزام به انجام مشاوره در طلاق توافقی موضوعی برگرفته از قانون حمایت خانواده مصوب اسفند ماه سال ۹۱ است.در ماده ۲۵ این قانون موضوع ارجاع طلاق توافقی به مشاوره جزء تکالیف دادگاه خانواده است.

دادگاه خانواده بدون جلب نظر مشاوره خانواده نمی‌تواند اقدام به صدور رای گواهی عدم امکان سازش نماید.در ماده قانونی فوق الذکر برای انجام مشاوره خانواده قبل از صدور رای عبارت باید آمده است.

همانطور که گفته شد دادگاه برای انجام مشاوره خانواده اختیار ندارد بلکه الزام و تکلیف دارد و حتماً باید مشاوره قبل از صدور رای انجام شود.

اگر بنا به هر دلیلی تمایلی به حضور در جلسات مشاوره اجباری و جلسه دادگاه و دفتر طلاق ندارید با ما تماس بگیرید.

 

مراحل انجام طلاق توافقی فوری بدون حضور زوجین توسط وکلای موسسه داد مهر امید آرون به صورت زیر می باشد:

توافق در مورد مهریه در طلاق توافقی

مهریه از جمله حقوق مالی است که به ‌محض جاری شدن عقد به زن تعلق می‌گیرد. قانون‌گذار در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی گفته است: «به ‌مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید».

از این ماده مشخص است که بلافاصله بعد از عقد، زن می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند. هر چند این عمل بسیار نادر است اما قانون‌گذار هیچ نوع منع قانونی برای این کار در نظر نگرفته است.

شرایط توافق در مورد مهریه در طلاق توافقی توسط زوجین به صورت زیر می باشد:

یک- زوجین توافق کنند که مرد مقدار مشخصی از مهریه‌ را بپردازد.مثلاً زن می‌تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را بذل کند (ببخشد) و الباقی را مطالبه کند.امّا برای پرداخت آن به مرد مهلت می‌دهد.

دو- زن می‌تواند صرفاً بخشی از مهریه خود را در ازای بدست آوردن برخی از امتیازات به شوهر خود بذل نماید.امّا باید مشخص کند که مابقی آن را دقیقاً چه مقداری و به چه صورت دریافت نماید.

توافق در مورد نفقه در طلاق توافقی

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل: مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج، به‌ واسطه نقصان یا مرض

باید توجه داشت که طبق ماده ۱۱۰۲ به‌ محض اینکه عقد نکاح انجام شد، طرفین در مقابل یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می‌گردند. یکی از وظایف زن تمکین و یکی از وظایف مرد، دادن نفقه در قبال تمکین است.

به طور کلی در طلاق توافقی پرداخت نفقه به صورت توافق میان زوجین می باشد.در توافق نامه مربوط به طلاق توافقی، باید روشن شود که آیا نفقه ‌ای بر گردن شوهر باقی مانده است یا خیر.اگر باقی مانده باید مقدار، شرایط پرداخت و زمان آن تعیین شده باشد.

چنانچه زوجین در رابطه با نفقه به توافق نرسند، دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری می‌نماید.که در نتیجه امکان انجام طلاق توافقی هم میسر نخواهد بود.

توافق در مورد اجرت المثل در طلاق توافقی

اگر زوجه مسئول رسیدگی به فرزندان و امور منزل باشد و بخواهد از شوهر خود، بابت کارهایی که در منزل انجام می‌دهد، دستمزد دریافت کند به او اجرت المثل تعلق می گیرد.

قانونگذار با طرح عنوان اجرت‌ المثل در مباحث قانونی، قصد تفهیم این موضوع را دارد که زن موظف به انجام کارهای منزل نیست و در صورت انجام هرگونه اقدامی در منزل، می‌تواند اجرت‌المثل مربوط به آن را دریافت کند.

در واقع مطالبه اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک یکی دیگر از دعاوی مالی است که در دادگاه‎های خانواده مطرح می‌شود.

 

بار اثبات این که زن مستحق دریافت اجرت المثل هست یا خیر با خودش است و اگر در مورد آن ادعایی داشته باشد و نتواند مطابق با قانون، استحقاق خود بر اجرت المثل را اثبات نماید، ادعای وی مسموع نخواهد بود.

طبق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی چنانچه زوجه کارهایی راکه شرعا بر عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرّع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌نماید.

توافق در مورد حضانت فرزندان در طلاق توافقی

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت و نگهداری فرزند یا فرزندانی که پدر و مادرشان جدای از یکدیگر زندگی می‌کنند، تا سن ۷ سالگی با مادر و پس از سن ۷ سالگی اولویت حضانت فرزند یا فرزندان با پدر است.

اگر پدر از دادن فرزندان زیر 7 سال به مادر خودداری کند، مادر می‌تواند با مراجعه به دادگاه، برای صدور دستور موقت مبنی بر استرداد فرزند، درخواست دهد.

پس از رسیدن طفل به سن بلوغ، دادگاه خود را فارغ از رسیدگی در خصوص حضانت دانسته و فرزندان حق انتخاب ادامه زندگی نزد یکی از والدین را خواهند داشت. در هر صورت تأمین مخارج زندگی با پدر خواهد بود.

همچنین بعد از سن ۷ سالگی، در صورتی که بین زوجین در حضانت و نگهداری فرزندان اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه با رعایت مصلحت فرزند، حل اختلاف و تعیین تکلیف می‌نماید.

هنگامی که زوجین تصمیم به طلاق توافقی می گیرند در صورت داشتن فرزند باید با توافق با یکدیگر مسئله حضانت و نگهداری از فرزند خود را حل کنند.

توافق در مورد ملاقات فرزندان در طلاق توافقی

مطابق با ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، در صورتی که به هر علتی، پدر و مادر اطفال در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از پدر و مادر که طفل تحت حضانت و نگهداری او نیست، حق ملاقات طفل خود را خواهد داشت.

تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن، طبق توافق زوجین است.چنانچه زوجین در این رابطه با هم اختلاف داشته باشند، دادگاه تعیین تکلیف می‌نماید.

 

نحوه ملاقات فرندان نیز باید در توافق‌نامه زوجین قید شده باشد، وگرنه دادگاه از صدور گواهی عدم امکان سازش خودداری می‌ نماید.

توافق در مورد جهیزیه در طلاق توافقی

زن مالک جهیزیه ‌ای است که با خود به منزل مشترک می‌آورد.البته این در صورتی است که بتواند ثابت کند جهاز منزل را او یا خانواده وی خریداری نموده‌اند.

برای اثبات این موضوع، در بسیاری از خانواده‌ها مرسوم است که از جهیزیه خریداری شده توسط خانواده دختر، لیستی که به سیاهه جهیزیه معروف است تهیه می‌نمایند.

این لیست به امضاء افرادی از هر دو خانواده عروس و داماد و همچنین خود داماد می‌رسد.توسط این لیست می توان اثبات نمود که مالکیت وسایل جهیزیه، با زوجه است.

در هر صورت جهیزیه یکی از اموال و حقوق زوجه محسوب می‌شود و تعیین تکلیف در مورد آن برای صدور گواهی عدم امکان سازش لازم است.

دادخواست طلاق توافقی

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها به موجب تنظیم دادخواست صورت می گیرد.بنابراین طلاق توافقی نیز از این امر مستثنا نمی باشد.

به این منظور ، زن و مرد بایستی توسط وکیل خود دادخواست طلاق توافقی تنظیم و آن را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه نمایند . بعد از آن مهلت رسیدگی تعیین می شود و زوجین با مراجعه به دادگاه خانواده در مهلت مقرر در جریان پرونده قرار می گیرند .

در صورتی که دادگاه گواهی عدم امکان سازش را به طرفین ارائه دهد، سه ماه از تاریخ صدور آن باید به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه و اجرای صیغه طلاق و ثبت کردن آن را تقاضا کرد در غیر این صورت بعد از سه ماه ، اعتبار این گواهی به اتمام می رسد .

طلاق توافقی چه قدر طول می کشد؟

در صورت استفاده از وکیل طلاق توافقی، تمامی مراحل فوق به صورت فوری بدون نیاز به حضور زوجین و در کوتاه‌ترین زمان (7 تا 10 روز کاری) انجام می‌شود.

البته حضور زوجه طی یک جلسه برای انجام آزمایش بارداری الزامی است، ولی در سایر مراحل هیچ‌گونه نیازی به حضور هیچ یک از زوجین وجود ندارد.

بنابراین، توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از مشکلات و دغدغه‌های طلاق، حتما از طریق وکیل طلاق توافقی مجرب و پایه یک اقدام شود.

برخی از افراد به دلیل نا آگاهی و صرف هزینه کمتر به سراغ افراد و یا موسسات غیر متخصص می‌روند و همین امر موجب، طولانی شدن فرآیند طلاق توافقی می‌شود. بنابراین با انتخاب وکیل مناسب می‌توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری نمود. 

  • ۹۹/۰۲/۲۷
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی