اخبار و آموزش آی تی کامپیوتر و نرم افزار

  • ۰
  • ۰

قانون طلاق در ایران

زمانی که دیگر زن و مرد خواستار زندگی در کنار یکدیگر نباشند می توانند طلاق توافقی بگیرند.در قانون طلاق توافقی در سال 99 این موضوع بستگی به این دارد که هر دو آنها راضی به جدایی باشند.

پس از تصمیم درباره طلاق باید تکلیف موضوعاتی مانند مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل و حضانت فرزندان نیز مشخص شده و بین زوجین توافق حاصل گردد.

طبق قانون حمایت از خانواده، مشاوره برای طلاق توافقی اجباری می باشد و امکان  طلاق توافقی بدون اخذ رای دادگاه در داخل کشور میسر نیست.

تا قبل از آذرماه سال ۹۷، زوجین می‌توانستند برای ثبت دادخواست طلاق توافقی، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کنند.

اما از ابتدای آذر سال ۹۷، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مجاز به ثبت دادخواست طلاق توافقی بدون ارائه گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نیستند.

عناوین مطلب

جلسات مشاوره طلاق توافقی

هنگامی که طرفین ماجرا به وکیل یا موسسه حقوقی مراجعه می نمایند، توافقات طرفین را نگارش شده و در صورت نیاز به انجام ثبت محضری این توافقات منجر می گردد.

پس از آن برای زن و مرد نوبت مشاوره گرفته می شود. سپس در بازه زمانی ۴۵ روزه، ۵ جلسه اجباری مشاوره برای هر کدام در نظر گرفته می شود.

 

در جلسات مشاوره هر کدام از طرفین می توانند به تنهایی و به طور جداگانه در جلسات حاضر شوند و الزامی در مورد حضور همزمان با هم وجود ندارد.

پس از انجام مراحل مشاوره، گواهی عدم  امکان سازش صادر شده و وکیل یا موسسه حقوقی، دادخواست طلاق توافقی را در دفتر قضائی ثبت می کند.

مرحله آخر نیز با انجام تست عدم بارداری توسط زوجه در روز دادگاه، که توسط متخصص این کار انجام می گیرد به پایان می رسد.

دادخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی نیز همانند سایر دعاوی نیاز به تنظیم دادخواست دارد . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در حال حاضر رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها به موجب دادخواست به عمل می آید . 

زن و مرد پس از اینکه تصمیم خود را مبنی بر جدایی گرفتند باید دادخواست طلاق توافقی توسط وکیل آنها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شود.

برای رفاه حال مراجعه کنندگان سایت دادمهر امید امکان دادخواست طلاق توافقی به صورت آنلاین و یا حضوری فراهم گردیده است :

 

نکات مهم در طلاق توافقی در سال 99

  • طلاق توافقی در زمان عقد یا بعد از آن فرقی نمی کند و تفاوت زمانی است که زوجه دوشیزه باشد که در آن صورت جهت ارائه گواهی بکارت به پزشک قانونی معرفی خواهد شد.
  • زن بالای ۵۰ سال به دلیل یائسگی نیاز به آزمایش عدم بارداری ندارد.
  • اگر زن یا شوهر برای طلاق به دیگری وکالت داده باشد که اصطلاحاً حق طلاق گفته می شود، پروسه طلاق همان طلاق توافقی است و فرقی نمی کند.
  • پس از طلاق توافقی زن تنها درصورتی می تواند درخواست مهریه کند که به آنچه بذل کرده در طلاق خلع رجوع کند حال اگر مقدار بذل اندک باشد یا اینکه مهریه باقیمانده آن ابراء شده باشد دیگر امکان درخواست و مطالبه مهریه وجود ندارد.

قانون طلاق در سال 99

شرایط اعلامی بالا برای شهر تهران الزامی است،بنابراین متقاضیان سایر شهرها میتوانند همچون گذشته بدون طی کردن جلسات غربالگری به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند.

شرایط جدید صرفا برای طلاق توافقی الزامی است بنابراین در طلاق به درخواست مرد و طلاق به درخواست زن همچنان مراحل پیشین پا برجاست.

بر خلاف شایعات قانون جدیدی درباره طلاق و یا طلاق توافقی در سال 99 تصویب نشده است،بلکه شرایط و قانون طلاق توافقی همان شرایط قبلی ومطابق با قانون حمایت از خانواده می باشد.

قانون طلاق از طرف مرد در سال 99

قانون طلاق را از حقوق مرد قرار داده است به این صورت که شوهر می تواند در هر زمان و تحت شرایطی که در قانون آمده است همسرش را طلاق دهد.

 طلاق از طرف مرد نیاز به دلیل موجهی نداشته و حتی اگر زن مخالف باشد دادگاه می بایستی رای طلاق را صادر کند. فقط ثبت طلاق موکول به پرداخت حقوق زوجه می باشد.

 

همچنین مطابق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، قاضی دادگاه بایستی در هنگام صدور حکم طلاق تکلیف حقوق مالی و غیر مالی ناشی از زوجیت را مشخص کند.

شایان ذکر است که اگر زن مخالف طلاق باشد روند طلاق از طرف مرد سه مرحله ای و طولانی می شود.

قانون طلاق از طرف زن در سال 99

قانون حق طلاق را برای زن دشوار کرده است و در صورت قید نشدن حق طلاق برای او در سند ازدواج، در صورت راضی نبودن شوهر به طلاق، حقی برای جدایی ندارد.

بنابراین تنها راه باقیمانده این است که با کمک یک وکیل مجرب به دادگاه ثابت کند در عسر و حرج است. یعنی زندگی مشترک برای او به گونه ای شده است که دیگر قابل تحمل نمی باشد.

از عمده ترین دلایل امکان گرفتن طلاق از طرف زن اعتیاد همسر، نپرداختن نفقه، بچه دار نشدن، ترک زندگی، محکومیت زندان و یا ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول می باشد.

قانون طلاق ایرانیان غیر شیعه

مذاهبی توسط قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند (زرتشتی، کلیمی و مسیحی) در اموراتی مانند ازدواج، طلاق، ارث و وصیت دادگاه موظف است بر طبق مقررات آنها تصمیم گیری نمایند.

رای  وحدت رویه شماره ۳۷ مورخ ۱۹/۹/۱۳۶۳ هیات عمومی دیوان عالی کشور دادگاه ها را به رعایت قواعد و عادات ایرانیان غیر شیعه در خصوص احوال شخصیه (ارث، وصیت، ازدواج و طلاق) تکلیف کرده است.

بنابراین  قانون طلاق مذاهب شناخته شده کشور همان قوانین طلاق دین و مذهب زوجین است.

قانون فسخ نکاح

اگر مرد یا زن در هنگام عقد عیب هایی داشته باشند که طرف مقابل از آنها بی اطلاع بوده باشد پس از اطلاع به قید فوریت عرفی می تواند عقد نکاح را با دادن دادخواست فسخ نکاح، منحل نماید.

البته اگر مردی بعد از عقد هم دچار جنون یا عنن ( ناتوانی در نعوذ ) شود زن می تواند عقد نکاح را فسخ نماید.

علاوه بر عیوب مذکور در قانون اگر یکی از طرفین وصف خاصی را برای طرف مقابل صریح یا ضمنی شرط کرده باشد و بعد از عقد معلوم شود که فاقد وصف بوده، می توان عقد نکاح را فسخ کند.

حق طلاق (وکالت طلاق)

حق طلاق مرد قابل واگذاری به دیگری نیست و فقط مرد می تواند برای حق طلاق به دیگری وکالت بدهد.پس آنچه به زوجه از جانب زوج داده می شود وکالت زن در طلاق از جانب شوهر است .

در طلاق با وکالت طلاق چه به صورت شروط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج و چه اینکه بعد از عقد در دفتر اسناد رسمی ،وکیل (وکالت طلاق) بایستی برای زوج ،وکیل دادگستری انتخاب نماید.

سپس وکیل منتخب به همراه زوجه یا وکیل او دادخواست طلاق توافقی ثبت می کنند. مهریه، حضانت فرزندان و سایر مسائل مالی وابسته به حدود اختیارات وکالت در طلاق دارد.

سوالات متداول

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

شما می توانید با اقدام از طریق وکلای باتجربه پایه یک دادگستری موسسه ما طی 7 تا 10 روز کاری طلاق توافقی بگیرید.

آیا قانون طلاق در سال 99 تفاوت عمده ای نسبت به قبل داشته است؟

در مقاله پیش روی شما عمده ترین مباحث قانون طلاق و طلاق توافقی در سال 99 آورده شده است.

منظور از وکالت طلاق چه می باشد؟

یعنی شما حق طلاق و سایر پروسه های مربوط به آن (مثل مهریه، حضانت فرزندان و…) را به وکیل خود واگذار می نمایید.

 

منبع:https://dadmehromid.com/agreed-divorce-law/

  • ۹۹/۰۲/۲۷
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی