اخبار و آموزش آی تی کامپیوتر و نرم افزار

  • ۰
  • ۰

طلاق توافقی در سال 99 یکی از شایع‌ترین پرونده‌های موجود در دادگاه‌ ها خواهد بود و آمار بالای ثبت این نوع طلاق این موضوع را به خوبی به اثبات می رساند.

انجام مراحل طلاق توافقی در سال 99 برای زوجین بسیار مهم است از این رو به وکیل طلاق توافقی  مراجعه می‌نمایند تا طلاق توافقی بدون حضور زوجین و در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

در این نوع طلاق زن و شوهر پس از توافق در خصوص حقوق مالی و غیر مالی زوجه مثل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت در خصوص داشتن فرزند و ملاقات آنها می توانند تقاضای طلاق توافقی را بنمایند.

عناوین مطلب

طلاق توافقی در سال 99 چگونه است؟

ازمورخ ۱۳۹۷/۹/۱ طی بخشنامه ۵۵/۱۳۱۰۴/۹۰۰۰ مورخ ۱۳۹۷/۹/۱ خطاب به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، این دفاتر بدون ارائه گواهی مرکز غربالگری که اصطلاحا به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می‌شود، نمی‌توانند اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

 

روند توافقی بدین صورت است که زوجین پس از تنظیم توافقات و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره می توانند درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را بنمایند.

مدت زمان انجام طلاق توافقی در سال 99 توسط وکلای با تجربه موسسه دادمهر امید 7 تا ۱۰ روز کاری می باشد

مراحل طلاق توافقی در سال 99

7 مرحله اصلی در طلاق توافقی که باید توسط زوجین یا وکیل آنها اقدام گردد شامل زیر است:

1- مشاوره اجباری: طبق ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده مصوب اسفند ماه سال ۹۱، دادگاه خانواده بدون جلب نظر مشاوره خانواده نمی‌تواند اقدام به صدور رای گواهی عدم امکان سازش نماید.

بنابراین اولین اقدام مراجعه به سامانه نوبت دهی طلاق (تصمیم) و ثبت اطلاعات زوجین در این سامانه است.

زوجین باید به مراکز غربالگری و مشاوره خانواده مراجعه نمایند. پس از انجام جلسات مشاوره با مشاوران مذکور (حدوداً ۵ جلسه )، اگر زوجین همچنان بر تصمیم خود مبنی بر طلاق اصرار داشته باشند، مرکز مشاوره اقدام به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق می‌نماید.

2- تنظیم دادخواست: دومین گام برای انجام طلاق توافقی، پس از صدور گواهی عدم انصراف از طلاق، ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند.

برای این منظور، زوجین یا وکلای ایشان باید به همراه مدارکی همچون شناسنامه، کارت ملی، عقد نامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نمایند.

3- تعیین وقت دادرسی: پس از تقدیم دادخواست، برای زوجین وقت جلسه دادرسی تعیین خواهد شد که باید در تاریخ و ساعت تعیین شده در شعبه دادگاه خانواده حضور داشته باشند.

 

4- زن و مرد یا وکلای ایشان باید در روز و ساعت تعیین شده در ابلاغیه به همراه مدارک لازم در دادگاه خانواده حاضر شوند.

5- پس از پرداخت هزینه مشاوره، زوجین یا وکلای آن‌ها به واحد مشاوره مستقر در دادگاه خانواده مراجعه می‌نمایند.

در این مرحله است که مسائلی چون مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزند و نحوه ملاقات با فرزند و … توسط مشاور خانواده تکمیل، به امضاء طرفین رسیده و به زوجین یا وکلاء آنها تحویل داده می‌شود تا جهت صدور گواهی عدم امکان سازش به دادگاه ارائه نمایند.

6- احراز عدم بارداری زوجه از سوی دادگاه جهت صدور گواهی عدم امکان سازش الزامی است و برای این منظور زوجه باید به آزمایشگاه یا پزشکی قانونی معرفی و پس از انجام آزمایشات پزشکی مربوطه، گواهی عدم بارداری را از اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

در صورتی که زوجه باکره باشد، نیازی به گواهی عدم بارداری نیست ولی بجای آن باید با معرفی نامه دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه و گواهی سلامت بکارت مبنی بر تایید دوشیزه بودن را اخذ و به دادگاه ارائه نماید.

در صورتی که زوجه یائسه باشد، نیازی به اقرار وی به عدم بارداری و همچنین نیازی به ارائه گواهی عدم بارداری نیست.

7- زوجین یا وکیل آنها باید مجدد در دادگاه حاضر شود. پس از آن، دادگاه نسبت به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام می نماید و زوجین پس از حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی نسبت به قطعیت رای اقدام می نمایند.

 

پس از آن زوجین با مراجعه به دفاتر طلاق، اقدام به اجرای صیغه طلاق می‌نمایند. مهلت اجرای صیغه طلاق ۳ ماه می باشد.که توسط موسسه دادمهر امید قابل انجام است.

نکات مهم در خصوص مراحل طلاق توافقی در سال 99

  • در طلاق توافقی جهت رجعی نشدن طلاق، زوجه باید قسمتی از مهریه را هر چند کم باشد در ازای طلاق به زوج بذل نماید و زوج قبول بذل نماید.
  • پس از ثبت طلاق و در صورت عدم نزدیکی، زوجین می توانند با ارائه حکم دادگاه و طلاقنامه به اداره ثبت مراجعه و شناسنامه سفید اخذ نمایند.
  • در تمام مراحل طلاق توافقی در دادگاه حضور زوجین یا وکلای آن ها الزامی است و در صورت پشیمانی یکی از آن ها تا قبل از صدور رای، پرونده بسته خواهد شد.
  • در خصوص مراحل طلاق توافقی با وکیل باید به این نکته توجه کرد که یک وکیل نمی تواند همزمان وکالت زن و شوهر را در پرونده طلاق توافقی قبول کند و در این موارد دو وکیل از وکلای موسسه، وکالت طلاق توافقی زوجین را برعهده می گیرد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی و ثبت آن در دفاتر طلاق نیاز به مدارکی است که زوجین یا وکلای آن‌ها باید در اختیار داشته باشند. این مدارک شامل :

  • عقدنامه
  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • گواهی عدم بارداری
  • در صورت باکره بودن زن، گواهی بکارت او
  • توافقنامه کتبی مبنی بر توافقات خانم و آقا در مورد مسائل مختلف مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند
  • نظریه کتبی واحد مشاوره دادگاه خانواده
  • ارائه گواهی عدم امکان سازش که از مدت صدور آن ۳ ماه نگذشته باشد.

نقص در هر یک از مدارک ذکر شده می‌تواند روند رسیدگی به پرونده طلاق توافقی را با مشکل جدی رو به رو کند. به همین دلیل استفاده از یک وکیل طلاق توافقی مجرب می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

مزایای انجام طلاق توافقی توسط وکیل

انجام طلاق توافقی توسط وکیل نسبت به سایر شیوه های دیگر برای زوجین و خانواده هایشان مزایایی به همراه دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  1. عدم تشکیل پرونده‌های متعدد در دادگستری
  2. جلوگیری از رجوع مکرر زوجین به محل دادگستری
  3. عدم دخالت زوجین در طلاق و صدور گواهی‌ عدم سازش
  4. کوتاه شدن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق
  5. درگیری کمتر و کاهش تنش بین خانواده‌های زوجین

در طلاق توافقی نیز مانند طلاق عادی زوجین می توانند اقدام به اخذ وکیل کنند. در صورت استفاده از وکیل، انجام طلاق بین ۷ تا ۱۰ روز کاری به طول خواهد انجامید.

همچنین در این صورت نیازی نیست که زوجین در دادگاه حضور داشته باشند و حتی در جلسات مشاوره طلاق توافقی دادگاه خانواده نیز، وکیل می تواند به جای هر یک از طرفین شرکت نماید.

سوالات متداول

آیا مشاوره قبل از طلاق توافقی اجباری است ؟

بله. از تاریخ اول آذر ۹۷ ثبت دادخواست طلاق توافقی منوط به دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مشاوره تایید شده از سوی دادگستری می باشد.

هزینه طلاق توافقی چقدر است ؟

هزینه های طلاق توافقی شامل ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی ، هزینه داوری ،هزینه آزمایشگاه جهت تست عدم بارداری و هزینه دفاتر طلاق می باشد.

آیا بعد از طلاق توافقی زوجه می تواند مهریه بگیرد ؟

در طلاق توافقی طرفین در خصوص تمامی حقوق مانند مهریه،نفقه،جهیزیه،اجرت المثل و در صورت داشتن فرزند ،نفقه و حضانت و ملاقات فرزند به توافق برسند.

نحوه ملاقات فرزندان در طلاق توافقی به چه صورت تعیین می شود ؟

 نحوه ملاقات در طلاق توافقی در صورتیکه حضانت به هر یک از زوجین برسد حق ملاقات برای دیگری محفوظ است که باید ساعت و روز محل تحویل و ملاقات مشخص گردد.

مزایای انجام طلاق توافقی توسط وکیل چه می باشد؟

جلوگیری از رجوع مکرر زوجین به محل دادگستری ،کوتاه شدن زمان صدور گواهی مربوط برای جواز اجرای طلاق،انجام طلاق بین ۷ تا ۱۰ روز کاری و …

  • ۹۹/۰۲/۲۷
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی