اخبار و آموزش آی تی کامپیوتر و نرم افزار

  • ۰
  • ۰

مشک

سه نوع مشک در حال حاضر وجود دارد که دز زیر به شرح آن می پردازیم :

نوع اول : مشک حیوانی 

 

به ماده ای که بویی معطر ، نافذ و سنگین دارد و در غده یا کیسه ی جنس نر بعضی حیوانات نظیر آهوی مشک- musk deer-، موش آبی و اردک استرالیایی قرار گرفته ، مشک میگویند . از مشک در پایه عطرسازی استفاده میکنند . 

امروزه هر یک کیلو مشک آهو قیمتی به ارزش 60 هزار دلار دارد و استفاده از این ماده در صنعت عطرسازی امروزی تقریبا غیر ممکن است . از طرفی آهوی مشک گونه ای در حال انقراض است و  ایفرا – IFRA –  استفاده از این ماده را مجاز نمیداند . 

رایحه  مشک ختن شیرین، اورینتال، بالزامیک، حیوانی، غلیظ. قوی و تا حدی پودری تعریف میشود . 

نوع دوم : مشک آهو

 

مشک گیاهی خود به دو نوع تقسیم میشود :

اول :

برای درمان اختلالات منس و همچنین ضد اسپاسم عضلانی از گیاهان دارویی مانند سنبل ختایی ، سنبل وحشی، کرفس وحشی استفاده میشده اما مدت ها بعد با پیشرفت صنعت با تقطیر ریشه این گیاهان و تحت فشار co2 ، اسانس این گیاهان را تهیه کردند که رایحه ای شبیه به مشک دارد و این رایحه آروماتیک ، چوبی و خاکی که خیلی زود به شیرینی و حالت پودری تبدیل میشود را میتوان یک عطر در نظر گرفت .

برای مثال میتوان گفت در ادکلن های آمواج لیریک و مونا دی اوریو ماسک و فرنچ لاور فردریک مال و رویال عود کرید مشک گیاهی به کار رفته است .

دوم :

این رایحه مربوط به دانه گیاهی از خانواده پنیرکیان میشود که بسیار گران قیمت و باکیفیت و ماندگار است و بویی کپک گرفته، شیرین، قدیمی، کهنه، حیوانی ، گرم و کدر دارد . برای مثال هم میتوان عطر ماسک کوبلای خان از برند سرج لوتنس را نام برد که حاوی این نوع مشک میباشد . 

نوع سوم : مشک چیست

 

 

مشک صنعتی در محیط آزمایشگاه تولید و به سه دسته تقسیم میشود :

1- نیترو 2- پلی سایکلیک 3- ماکروسایکلیک .

استفاده از نیترو و پلی سایکلیک ممنوع شده است . وتنها ماکرولیک کاربرد دارد . اشکال کار اینجاست که معدود افراد مشک ماکروسایکلیک را تشخیص میدهند بنابراین عطرسازان مجبور به ترکیب مشک ماکرولیک و مشک گیاهی برای ساخت عطر هستند .  ترکیب این نوع مشک رایحه ای شیرین ، تمیز ، شفاف و شیری و دارای سبکی لایت و پودری است . مشک سنتتیک را تمیز توصیف میکنند . برای واژه تمیز از کلمه کلین استفاده میشود نه وایت . پس بنابراین واژه وایت ماسک (که همان مشک سنتتیک در آن به کار رفته است) غلط و واژه کلین ماسک صحیح میباشد .  

  • ۹۹/۰۴/۲۷
  • امیر سینائی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی